Dom blondje is zelfs corrupte politici te slim af

Born Yesterday. Regie: Luis Mandoki. Met: Melanie Griffith, John Goodman, Don Johnson, Edward Herrmann. In: Amsterdam, Tuschinski 2; Rotterdam, Cinerama 2; Den Haag, Odeon 2; Utrecht, Catharijne; Breda, Casino.

Naar de redenen om Born Yesterday, een komedie uit 1950 van George Cukor naar Garson Kanins gelijknamige succesvolle toneelstuk, over te willen maken, valt alleen te gissen. Gezien de huidige machtsverhoudingen in Hollywood, was het waarschijnlijk een ideetje van Melanie Griffith of van haar agent. De rol, waar Judy Holliday destijds een Oscar voor won, lijkt Griffith immers op het lijf geschreven: een 'bimbo', een dom blondje met een hart van goud, dat uiteindelijk over meer hersens blijkt te beschikken dan haar heer en meester. Speelde Broderick Crawford in het origineel een schroothandelaar, nu is John Goodman een botte projectontwikkelaar, die zijn intrek neemt in het duurste hotel van Washington om wat senatoren om te kopen. Hij wordt daarbij ernstig gehinderd door zijn vriendin, een ex-nachtclubdanseres uit Las Vegas, die op recepties vraagt in welk huis de Kennedy-familie woonde en bij een opmerking over de instorting van het Oostblok informeert of er gewonden zijn gevallen. Dus huurt de zakenman een journalist in (Griffith' echtgenoot Don Johnson in de rol die William Holden oorspronkelijk vertolkte) om haar te chaperonneren en een beetje bij te scholen. Binnen de kortste keren kent het meisje de Grondwet uit haar hoofd, brengt corrupte politici het schaamrood op de kaken en draait Goodman, met medewerking van de inmiddels straalverliefde Johnson, een poot uit.

De patriottische strekking van Kanins tekst, waarin namens de gewone man het Washington-establishment ontmaskerd wordt, wijkt niet af van die in moderne varianten als The Distinguished Gentleman of Dave. Helaas werd echter verzuimd om het tempo van het uit bewondering slaafs gevolgde origineel aan het heden aan te passen. Er lijkt geen einde te komen aan de trage komedie, die zelfs in de aankleding voortdurend herinnert aan een toneelstuk.

Tot overmaat van ramp blijkt de oorspronkelijk Mexicaanse regisseur Luis Mandoki (White Palace) niet opgewassen tegen de taak Born Yesterday esprit en lichtheid mee te geven. Zelfs de grootste fan van Griffith' schijnbare naïviteit, moet de moed halverwege opgeven, zo veel kansen voor open doel worden er gemist. Die Oscar voor Griffith zit er dit keer weer niet in.

    • Hans Beerekamp