'Always, O.B en Kotex: ze zijn ergerlijk'

AMSTERDAM, 3 NOV. Mevrouw A. Meijer uit Winterswijk heeft genoeg van de acht maandverband-reclames die elke avond over haar tv-scherm rollen. Always, O.B., Kotex en Libresse vechten volgens haar een concurrentie-oorlog uit over de rug van de kijker.

“Veel vrouwen worden nodeloos gekwetst. Lig je beroerd op de bank, komt er weer zo'n vrijheid-blijheidboodschap langs. Dan zou je je kopje koffie naar het televisietoestel willen werpen”, sprak mevrouw Meijer gisteren voor de Reclame Code Commissie waar zij een klacht heeft indiend. Ze wil dat per fabrikant maar één reclamespot voor maandverband per avond uitgezonden wordt. En dan het liefst na negen uur, want uit de ruim twaalfhonderd schriftelijke steunbetuigingen die haar zijn toegestuurd blijkt dat “velen zich ergeren aan de reclames tijdens de maaltijd en op tijdstippen dat zonen die nimmer te maken krijgen met maandverband, hun moeder gegeneerd naar de tv zien kijken, of haar de tv uit zien doen.”

De fabrikanten zijn niet onder de indruk van de verwijten. Zij menen dat de klacht ongegrond moet worden verklaard omdat de Commissie niet bevoegd is het volume aan reclameboodschappen te regelen. Dergelijke beperkingen kunnen, als zij al niet in strijd zijn met het Europees Verdrag, alleen door de minister worden getroffen.

De vleugels van Always, het nieuwe bovenlaagje van Libresse, de zachtheid van O.B. en de betere pasvorm van Kotex, allemaal flauwekul en dus misleidend, meent mevrouw Meijer. Daarnaast meent klaagster dat de 'sublimale' technieken die door de producenten worden gebruikt, in strijd zijn met de goede smaak. “Zeer snel passerende mannen in de spots wekken de suggestie dat mannen meedenken en meebeslissen over de aanschaf van maandverband; voor hen is het een verleidelijk seks-artikel”, aldus Meijer. De producenten zeggen dat van verboden sublimale technieken geen sprake is.