Volvo-vergadering fusie uitgesteld

ROTTERDAM, 2 NOV. De raad van bestuur van de Zweedse autoproducent Volvo heeft gisteren onverwacht besloten de algemene aandeelhoudersvergadering bijna een maand uit te stellen. Dit heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

De aandeelhoudersvergadering waarin gestemd zou worden over de in Zweden omstreden fusie met het Franse Renault is verschoven van 9 november naar 7 december. De beslissing van Volvo viel enkele uren nadat het Zweedse dagblad Svenska Dagbladet meldde dat de raad van bestuur van Volvo bestuursvoorzitter Pehr G. Gyllenhammer geen mandaat heeft gegeven om in te stemmen met het zogeheten gouden aandeel voor de Fransen. Volgens de Zweedse krant zouden enkele leden van de raad van bestuur Gyllenhammer willen ontslaan.

Het gouden aandeel komt in handen van de Franse overheid bij de voorgenomen fusie met het automobielconcern Renault. Het speciale aandeel geeft het Franse ministerie van economische zaken speciale stemrechten (veto) in bijzondere gevallen zoals de aankoop van aandelen door derden.

“We hebben in de raad intensieve discussies en zullen serieus reageren op kritiek die is verschenen”, schrijft Volvo in een persverklaring. “Er zijn te veel onbeantwoorde vragen in dit stadium. Wij vinden dat de aandeelhouders meer tijd nodig hebben om te kunnen oordelen over stand van zaken”, zei Volvo-directeur Soren Gyll in een vraaggesprek met de Zweedse radio.

Nadat de afgelopen weken kleine aandeelhouders van de vereniging Aktiespararna hun twijfels hadden geuit over de voorgenomen fusie, begonnen vorige week ook grote aandeelhouders kritiek te spuien. Twee grote aandeelhouders van Volvo, levensverzekeraars Trygg-Hansa en SPP Liv, die gezamelijk een belang van 9 procent hebben en 5,6 procent van de stemmen, hebben laten weten dat ze niet langer achter de voorgestelde fusie staan. Ook een grote institutionele belegger, Fond 92-94 die 2,4 procent van de stemmen heeft, kondigde aan tegen de fusie te stemmen op de aandeelhoudersvergadering. De aandeelhouders zijn tegen de structuur van het nieuwe concern, maar staan niet afwijzend tegenover de fusie als zodanig.

De aandeelhouders verwijten de bestuurders dat Volvo onder de prijs van de hand is gedaan aan de Fransen. Deze krijgen in de nieuwe combinatie Renault-Volvo RVA een meerderheidsbelang van 65 procent. De vrees bestaat dat Volvo fors zal moeten meebetalen aan de plannen van de Franse regering om Renault te privatiseren. (Reuter)