Plan: sneller railvoertuig voor korte afstanden

DEN HAAG, 2 NOV. De vervoersbedrijven in de Randstad willen een sneller railvoertuig introduceren om meer mensen uit de auto lokken.

In een vanmiddag gepresenteerd rapport is 'Randstad Rail' als een nieuwe vorm van openbaar vervoer geïntroduceerd door de vervoerbedrijven RET (Rotterdamse Elektrische Tram), HTM (Haagsche Tramweg-Maatschappij), Westnederland en de Nederlandse Spoorwegen. Randstad Rail moet met name het vervoer op de korte afstanden verbeteren.

Het voertuig moet nog worden ontwikkeld. De vervoerbedrijven willen dat het voertuig, dat in de eerste plannen lijkt op iets tussen een metro en een tram, meer zitplaatsten krijgt dan in een metro. Verder moet het voetuig gebruik kunnen maken van de bestaande rails.

Vooral de kwaliteit van het openbaar vervoer tussen de tien en dertig kilometer moet volgens het rapport worden verbeterd. De ritten duren nu nog te lang en de reizigers moeten te veel overstappen. Daarom moeten er meer rechtstreekse verbindingen komen. “Vanuit Scheveningen, Den Haag centrum en Zoetermeer worden rechtstreekse verbindingen geboden met de Rotterdamse agglomeratie, Rotterdam centrum en Spijkenisse”, aldus het rapport.

De snelheid moet omhoog door het aantal haltes te beperken (“minder dan bij de metro”), maar genoeg om het overstappen te beperken (“meer dan bij de trein”). Ook zal de Randstad Rail een maximumsnelheid krijgen van 90 kilometer per uur, 20 kilometer per uur sneller dan een tram.

Volgens een woordvoerder van de RET zullen de kosten “ruw geschat drie à vier miljard” bedragen, die volledig voor rekening van minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) moeten komen. De kosten zijn echter over een aantal jaren uit te smeren, stelt de woordvoerder, omdat de plannen gefaseerd kunnen worden ingevoerd. Volgens het rapport zullen minimaal 250.000 reizigers per dag gebruik maken van de Randstad Rail.