Zo burlesk, zo ironisch; LA STRADA

NRC Handelsblad vroeg Theo van Gogh, Willem Breuker, Marlene Dumas, Fons Rademakers, Willem Jan Otten en Joyce Roodnat naar hun eerste ervaringen met een Fellini-film. Fons Rademakers en Willem Breuker gaven die telefonisch door, de anderen schreven erover.

“La Strada was een revelatie. Het was de eerste film van Fellini die ik heb gezien. Met Anthony Quinn en Giulietta Masina. En met dat muzikale thema, dat trompetje - onvergetelijk. Zo invoelbaar, zo zacht, zo menselijk. Het was zo heel anders dan wat je tot dan toe gezien had. En Amarcord vind ik het summum, met zoveel fantasie en humor, dat is uniek in de filmgeschiedenis van de wereld.

“Ik ben bang dat met zijn overlijden ook een einde komt aan een époque in de Italiaanse en de Europese cinema. Toen hij een jaar geleden bij ons in Rome kwam eten, was Fellini heel somber. De Italiaanse cinema was ook voor hem eigenlijk afgelopen.

“Vroeger kwam er ieder jaar wel een film van Fellini, Bergman of Buñuel uit. Iedereen volgde dat. De hele wereld wist van La Dolce Vita, kende Paparazzo Marcello. Nu interesseert niemand in Europa zich meer voor elkaar. Het is gruwelijk.”