Volvo-fusie op losse schroeven door verzet

STOCKHOLM, 29 OKT. In Zweden groeit het verzet tegen de fusie tussen Volvo en Renault. Het is steeds onzekerder of een meerderheid van de aandeelhouders van Volvo op 9 november tijdens een buitengewone vergadering hun fiat zal geven.

Zweedse analisten concludeerdenkwamen in het financiële dagblad Finanstidningen tot de bevinding dat het contract niet ondertekend moet worden. Een grote institutionele belegger, Fond 92-94 die 2,4 procent van de stemmen heeft, kondigde aan volgende maand tegen de fusie te stemmen. Enkele andere beleggers lieten zich in dezelfde zin uit.

De beurs van Stockholm reageerde averechts op het nieuws dat de overeenkomst tussen beide automobielfabrikanten wel eens kan afketsen. Gisteren steeg het aandeel Volvo met 9 kronen naar 444 Zweedse kronnen.

Het Zweedse dagblad 'Dagens Nyheter' publiceerde deze week uitgebreid over de groeiende onrustgevoelens onder de Zweedse bevolking, die Volvo als net zo'n nationaal symbool beschouwt als de popgroep ABBA. Naast het feit dat de vrees bestaat dat Volvo-topman Pehr Gyllenhammar het 'tafelzilver' van de Zweedse industrie heeft verkocht, wordt het bedrijf ook het verwijt gemaakt dat Volvo onder de prijs van de hand is gedaan aan de Fransen, die in de nieuwe combinatie Renault-Volvo RVA een meerderheidsbelang hebben verworven van 65 procent. De vrees bestaat daardoor dat Volvo fors mee zal moeten betalen aan de Franse regering voor de voorgenomen privatisering van Renault.

De kleine aandeelhouders van Volvo waren enkele weken geleden al in het geweer gekomen. Sindsdien heeft het verzet tegen de fusie, door de Zweedse publieke opinie uitgelegd als een overname, zich als een olievlek uitgebreid onder de vakbonden, het Volvo-personeel, politici en analisten. Inmiddels dreigt het item daardoor uit te groeien tot een nationale rel.

Volvo-bestuursvoorzitter Gyllenhammar toonde zich gisteren voor de Zweedse radio verrast over de emotionele en nationalistische reacties op de fusie die op 1 januari 1994 moet ingaan en volgens Gyllenhammar noodzakelijk is voor het bedrijf om te overleven in de moordende concurrentiestrijd in de auto-industrie, die zich verder uitstrekt dan Zwedens grenzen. (Reuter, DPA)