Verlies van GM in VS loopt terug

NEW YORK, 29 OKT. General Motors heeft over het derde kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 119 miljoen dollar. De omzet steeg in het afgelopen kwartaal van 29,5 naar 30,2 miljard dollar. Het verlies in Noord-Amerika bedroeg 1,6 miljard dollar, wat door het bedrijf wordt uitgelegd als een duidelijke resultaatverbetering ten opzichte van vorig jaar, toen nog 2,2 miljard dollar verlies werd gemaakt.

Het resultaat van General Motors (Cadillac, Oldsmobile, Buick, Chevrolet, Pontiac, Saturn en Opel) is sterk beïnvloed door het feit dat de fabriek de afgelopen zomer in de VS te maken had met produktiemoeilijkheden en als gevolg daarvan niet aan de vraag van zijn dealers kon voldoen. Daardoor daalde het marktaandeel in de Verenigde Staten tot een laagterecord van 29,1 procent in september.

De produktieproblemen vormen de nasleep van de wurgcontracten die kampioenbezuiniger Lopez de toeleveringsbedrijven oplegde. Veel vaste toeleveranciers van GM haakten vanwege zijn opgeschroefde eisen af, terwijl hun vervangers minder goede onderdelen leverden. Daardoor ontstonden er problemen bij de assemblage van de auto's. Lopez is inmiddels naar Volkswagen vertrokken en GM probeert de bekoelde verhoudingen met afgehaakte toeleveranciers weer te herstellen.

GM heeft ook enorme problemen met de vakbonden. Zolang het bedrijf elders mensen ontslaat en fabrieken sluit, mag het van de machtige United Automobile Workers (UAW) niet uitbreiden in Springfield, Tennessee, waar de Saturn wordt geproduceerd.

GM's resultaat in het derde kwartaal staat in schril contrast tot de uitstekende resultaten van Chrysler en in mindere mate Ford, de twee andere autogiganten uit Detroit. Alle drie de bedrijven hebben kunnen profiteren van de gestegen yen, waardoor de prijzen van de Japanse concurrenten zijn gestegen, maar aan de resultaten van GM is dat niet of nauwelijks te zien.

Chrysler heeft een glorieuze come-back gemaakt door het feit dat het tegen de verdrukking in drie nieuwe modellen in de LH-serie ontwikkelde die erg zijn aangeslagen. Hun verschijning op de markt heeft GM veel klanten gekost. Bovendien heeft Chrysler veel succes met zijn Jeep-serie. Chrysler probeert het nu ook weer met een klein model, de Neon. Ford is eveneens succesvol met zijn terreinwagens (Explorer) en heeft een model ontwikkeld, de Mondeo, dat overal ter wereld in dezelfde vorm is geïntroduceerd.

GM heeft het nakijken. Het zal nog minstens twee jaar duren voordat er nieuwe GM-modellen op de markt komen. Waarschijnlijk komt het bedrijf over heel 1993 wel uit de rode cijfers, maar ook 1994 wordt een mager jaar.

    • Lucas Ligtenberg