Terri Bird

Brutto Gusto, Nieuwe Binnenweg 162b, Rotterdam. T/m 14 nov. Di t/m vr 11-18u, za 11-15u. Prijzen: 2.500 gulden.

De Australische Terri Bird (36) maakt afgietsels. Het liefst van krullen en bloemen uit stuc-plafonds of van ornamenten, rozetten bijvoorbeeld, zoals je ze wel aan oudere gebouwen aantreft. Zij giet ze af in alle mogelijke materialen, van brons tot plastic. Bij Brutto Gusto, de bloemenwinkel van Geert Pouls, exposeert Bird nu een soort hangend kamerscherm van papier vermengd met polyester. Daarin drukte zij gipsen ornamenten af die samen een groot medaillon vormen. Ze voorzag het witte papier van een roze gewolkte tint. Het resultaat is een nostalgisch object dat beelden van halfvervallen landhuizen overwoekerd door oude rozen, oproept - wat natuurlijk versterkt wordt door de oogverblindende boeketten en vazen in de winkel.

In de etalage toont Bird een afgietsel in bruin doorschijnend polyethuraan van de steel van een bas, compleet met snaren. Het verband tussen beide objecten is mij niet duidelijk. De titel Devices for the interpretation of nature voegt er weinig aan toe, evenmin als de reproduktie van een zeventiende-eeuws diagram dat de werking van het Renaissance-perspectief illustreert. Misschien bedoelt Bird te zeggen, als ironische verwijzing naar de kunstgeschiedenis, dat de imitatie (kopie) het instrument is om de natuur te imiteren. Het blijft gissen. Bird boft met de chrysanten en dahlia's van Pouls, zonder welke er waarschijnlijk weinig van haar werk over zou blijven.