Nieuwe wissel mogelijk oorzaak van ontsporing

LAGE ZWALUWE, 29 OKT. De ontsporing van vijf wagons van een goederentrein bij Lage Zwaluwe, afgelopen woensdag, vond plaats op een nieuw type wissel. Enkele maanden geleden raakte bij Diemen al een Sprinter met twee wielen naast de rails bij het passeren van een wissel van dit nieuwe type.

Of er overeenkomsten bestaan tussen beide ontsporingen wordt momenteel door de NS onderzocht. “Zolang de uitkomst daarvan niet vaststaat, kunnen wij nog geen conclusies trekken”, aldus een woordvoerder van de NS. De wissel, die drie jaar geleden werd geïntroduceerd, is extra lang, zodat treinen ze met hoge snelheid (tot 130 kilometer per uur) kunnen passeren. Op de traditionele wissels is 60 tot 90 kilometer per uur de maximum-snelheid.

De goederentrein ontspoorde woensdagochtend nadat zich een storing in de wissel had voorgedaan. Daarna werd de standaardprocedure gevolgd. Na enkele pogingen van de verkeersleiding om de wissel op afstand te bedienen, verhielpen technici van de NS de storing en werd de wissel met de hand omgezet. De goederentrein passeerde vervolgens stapvoets. Daarbij liepen vijf wagons uit de rails en kantelden twee treinstellen met de gevaarlijke stoffen butadieen en cyclohexanon. Bij het ongeval raakte niemand gewond.

Door de ontsporing was het treinverkeer tussen Dordrecht en Breda/Roosendaal tot vandaag gestremd. Het ontruimen van het spoor verliep traag, omdat de zeer brandbare chemische stoffen stringente veiligheidsmaatregelen vereisten. Besloten werd de stoffen niet ter plaatse over te pompen, omdat daarvoor ondermeer de naburige snelweg A-16 had afgezet moest worden. De treinstellen zijn nu rechtgezet en worden elders leeggepompt.