Ger van Elk

De Expeditie, Leliegracht 47, Amsterdam. T/m 20 nov. Di t/m za 13-18u. Prijzen: multiples 12.000 gulden, zeefdrukken (in oplage van 50) 2.400 gulden.

Eerder dit jaar had Ger van Elk een grote tentoonstelling van 'Sandwich-sculpturen' in museum Boymans-van Beuningen. De multiples die hij nu toont bij galerie De Expeditie zijn hiervan de directe voortzetting; meer dan dat, ze overtreffen de sculpturen. De Sandwichbeelden waren groot, glossy en, vooral, pretentieus. De humor en lichtvoetigheid die de beste werken van Van Elk typeren waren bedolven onder zwaarwichtigheid en doelloze retoriek. Overigens was de manier waarop de sculpturen gepresenteerd werden daar mede debet aan. In de Sandwichmultiples is nu een balans hervonden. Van Elk moet het hebben, zo blijkt, van geserreerdheid en distantie.

De multiples (vervaardigd in een oplage van 3) zijn opgebouwd uit drie lagen grijs karton waartussen stapeltjes fotokopieën of ansichtkaarten zijn geperst. Witte plastic bouten houden de lagen bijeen. De multiples zijn zo plat dat het eerder schilderijen dan objecten zijn. In Automatisch Landschap zitten ansichtkaarten (foto's en reprodukties van schilderijen) vastgeklemd aan panorama's en idyllische landschappen. De kartonnen platen zijn ten opzichte van elkaar iets verschoven, wat de suggestie wekt van een landschap in beweging, alsof je het langs ziet glijden vanuit een trein.

Van Elk past vaak stijlcitaten toe, waarbij hij de oorspronkelijke betekenis van het motief perverteert. Eén ervan is de dripping van Jackson Pollock. Bij Pollock symboliseert het druipen van de verf actie en heftige, nauwelijks gecontroleerde emotie, maar in de interpretatie van een zeventiende-eeuws bloemstilleven (nu te zien op de tentoonstelling Imitatio in museum Boymans) verwerkte Van Elk drippings tot een decoratieve, transparante laag vrolijke kleuren. In de multiples is de afstand tot Pollock nog groter geworden, want hier is ook de beweging uit de verf verdwenen: sloom en melig zakken dikke klodders naar beneden.

Behalve multiples zijn bij De Expeditie ook vier zeefdrukken op fotolitho te zien. Mooi is The Cutex Song, ontstaan uit een Sandwichbeeld van gelakte nagels. Als stiletto's flitsen de felgekleurde nagels tevoorschijn uit het gefotografeerde houten object, terwijl andere vijandige nagelklauwen het beeldraam van buitenaf binnendringen. Ook hier geldt dat de agressieve verleidelijkheid beter tot uitdrukking komt op het platte vlak dan in de oorspronkelijke sculptuur. Van Elk is toch meer een tekenaar/schilder dan een beeldhouwer.

    • Janneke Wesseling