Elektronische speen

Waar halen Bregje Boonstra en Paul Steenhuis het lef vandaan om in hun artikel (CS 8 oktober) te beweren 'dat de publieke omroepen zich bewust zijn van hun eigen miezerigheid als het gaat om kindertelevisie... en dat er voornamelijk goedkope tekenfilms en herhalingen van buitenlandse series worden vertoond'?

Op de AVRO is dat in ieder geval niet van toepassing. Het is de beide journalisten kennelijk ontgaan dat de jeugdprogramma's die de AVRO in samenwerking met theatermakers, kinderboekenschrijvers en producenten heeft gemaakt, de afgelopen tweeëneenhalf jaar in binnen- en buitenland op vooraanstaande televisiefestivals de ene na de andere prijs hebben binnengesleept. Voorbeelden zijn:

Kinderen van Waterland (Prix Jeunesse-München)

Het Zakmes (Kinderkast, Cinekid Award-Amsterdam, Prix Danube-Bratislava. Gouden Kalf-Utrecht. Emmy nominatie-New York)

Idomeneo (Cinekidnominatie-Amsterdam. Prix Italia nominatie-Rome, Emmy nominatie-New York)

Het Duinkonijn (Emmy nominatie-New York)

Bovendien hebben Boonstra en Steenhuis hun huiswerk wat kindertelevisie betreft buitengewoon slecht gedaan. Zo klopt de opmerking over het niet aanwezig zijn van een jeugdafdeling bij de AVRO van geen kant; de AVRO heeft een grote jeugdafdeling voor televisie èn radio. Dagelijks zijn vijftien programmamakers bezig met het maken en samenstellen van een volwaardig programmapakket van amuserende, informerende en activerende jeugdprogramma's.

Ook schuwt de AVRO vernieuwende kindertelevisie niet. Denk eens aan programma's als:

de speciale uitzendingen over de milieu-topconferentie in Rio de Janeiro (Over de top I en Over de top II)

de docudramaserie Kom op voor je recht (over de rechten van kinderen in Brazilië, Ecuador, Thailand en Mozambique), en

het AVRO-KRO-NCRV samenwerkingsverband Alles kits.

De opmerking van Boonstra en Steenhuis dat 'kinderen door het programma 'De Droomshow' linea recta worden klaargestoomd voor Ron's Honeymoon quiz' is een grove ontkenning van de behoefte van kinderen aan eigen amusement. Het zegt iets over de beperkte en gedateerde visie van de schrijvers van het artikel. De persoonlijke smaak van beide journalisten lijkt de objectiviteit van hun werk in de weg te staan. Hilversum herbergt meer bevlogen televisiemakers en laboratoria dan zij vermoeden.

Naschrift:

De kern van ons betoog was dat de publieke omroepen de slag om de kindertelevisie al lang van de commerciële omroepen verloren hebben, onder meer door slechte afstemming van de programmering. Kinder-tv van de publieke omroepen is zo goed als onvindbaar op doordeweekse dagen. Dat zeggen, wat de omroepen nu afzonderlijk per brief (deze week de Avro, vorige week Veronica) ook beweren, de gezamenlijke omroepen ook in het door ons geciteerde rapport over kinder-tv 'Meer en beter'. Uit recentere cijfers dan wij gebruikten (zie taartdiagram) blijkt dat het marktaandeel van de publieke omroepen voor kinder-tv ten opzichte van de commerciële zenders nog kleiner is dan wij veronderstelden. Wat al de bekroonde kinder-tv-programma's betreft die de AVRO nu aanvoert als bewijs voor de stelling dat het heel goed gaat met het kinder-tv-aanbod van de publieke omroepen: dat zijn produkties van twee of drie jaar oud, van vóór de samenwerking met KRO en NRCV. Wij hebben ons gebogen over de huidige kinder-tv-programmering en -produktie.

Bregje Boonstra en Paul Steenhuis

    • Avro-Eind Afdeling Jeugd R
    • Hans Lubberding