Bedrijven bestormen 'homo-expo'

HILVERSUM, 29 OKT. “Homo's en lesbiënnes zijn een fantastische doelgroep”, zegt een ondernemer bij een kraampje met massage-artikelen in de Hilversumse Expohal. Hij heeft een roze driehoek op zijn colbert gespeld, herkenningsteken van homoseksuelen. De man is een van de negentig ondernemers die dit weekeinde op de eerste Nederlandse 'homo-expo' staan.

Waterbeddden, Perzische tapijten, vleugels, keukens, badkamers en open haarden. Nederlandse ondernemers zijn massaal op de 'expo' afgekomen. In hun stands prijken veel artikelen met een hoge kwaliteit en prijs. “Logisch”, meent een verkoper in een antiekstand. “Homo's en lesbiënnes zijn veelal tweeverdieners, hebben geen kinderen en kunnen dus meer besteden dan anderen. Bovendien hebben ze meer oog voor kwaliteit. Kortom, voor een ondernemer een zeer interessante doelgroep.”

Organisator C. Jansen onderschrijft dat. Volgens hem reageerden de ondernemers in het begin afwachtend, maar toen een aantal bedrijven zich had ingeschreven, volgde de rest. “Er is nu een wachtlijst en er bellen steeds smekende ondernemers voor een vierkante meter ruimte. Maar we zitten helemaal vol”, zegt Jansen.

Hij meent dat er voor bedrijven twee overwegingen zijn om naar de homo-expo te komen. “Je hebt bijvoorbeeld bedrijven met een homoseksuele eigenaar die hier om de bijzondere sfeer graag willen staan. En er zijn natuurlijk de bedrijven die wel brood zien in de doelgroep.” Lesbiënnes en homo's vormen volgens Jansen een groep van zo'n 750.000 mensen, vijf procent van de Nederlandse bevolking. “Naast de jongeren en de vijftig-plussers zijn zij wellicht de nieuwe doelgroep voor ondernemers. Homo's en lesbiënnes zijn trendsetters. Kijk maar naar leren kleding, oorbelletjes en house-muziek. Alles komt uit de homo-'scene' vandaan”, meent Jansen. “Ondernemers pikken dat op.”

Naast de ondernemers zijn op een groot podium optredens te zien van onder meer de Stichting Hellun Zelluf, Chicks with Dicks, Mathilde Santing en een homo-mannenkoor uit Utrecht. Zaterdagavond worden kunstwerken geveild waarvan de opbrengst naar het Aids-fonds gaat. “Overal waar homo's en lesbiënnes bijeen komen wordt het een feest. Dus het belooft nog wat te worden”, besluit Jansen.