Banken geven busfabriek Bova lucht

ROTTERDAM, 29 OKT. Touringcarfabrikant Bova in Valkenswaard, onderdeel van het inmiddels failliet verklaarde United Bus, heeft wat lucht gekregen. De banken hebben de kredietverlening tot vrijdag vijf november hebben verlengd. Volgens districtsbestuurder G. van OS van de Unie BLHP bestaat er nu een behoorlijke kans dat Bova van de ondergang gered kan worden.

De kredietverlening door de banken geeft wat tijdwinst voor de overnamegesprekken, die volgens Van Os worden gevoerd met onder meer de ex-directeuren P. Lijmer en P.van Doorne.

Van de vier gegadigden die zich gemeld hebben voor het woensdag failliet verklaarde Daf Bus zijn er volgens Van Os “twee serieuze”. Welke dat zijn en hoever de besprekingen gevorderd zijn, wilde Van Os niet zeggen. Een woordvoeder van curator mr. H.I. Prinsen bevestigde dat er gesprekken worden gevoerde met gegadigden voor Den Oudsten, Daf Bus en Bova.

Het provinciebestuur van Utrecht gaat een beroep doen op het rijk om de failliete United Bus-dochter Den Oudsten in Woerden levensvatbaarheid te bieden. Het bestuur wil dat het rijk meer gaat investeren in streekbussen. Door bezuinigingen op het streekvervoer zal het aantal afgeleverde bussen dit jaar dalen tot 100 à 200 tegen 400 in de jaren hiervoor.

Ook de organisatie van streekvervoerbedrijven in Nederland (VSN) heeft actie ondernomen rond de failliete bedrijven. De VSN-groep treedt op als centrale businkoper op van streekbusbedrijven. Van de 5600 streekbussen die VSN heeft ingekocht zijn er 4000 afkomstig uit de fabriekshallen van de failliete United Bus. Woordvoerder C. Sleddering van VSN wil met de curator en eventuele nieuwe eigenaren praten over garantieregelingen en onderdelenleveranties. De VSN wil de tientallen bestelde en vrijwel afgebouwde bussen bij Daf Bus en Den Oudsten van de curator kopen. Schade lijdt VSN niet, want de bussen waren nog niet betaald.

Sleddering vindt het jammer dat United Bus verloren is gegaan. Er dreigt namelijk nu volgens hem in Nederland een monopolie te ontstaan, doordat alleen busproducent Berkhof is overgebleven. Hij denkt overigens dat Franse, Duitse en Zweedse producenten in het gat zullen duiken dat nu in de markt is ontstaan.