Besprekingen KLM-fusie verscherpt

ROTTERDAM, 28 OKT. De gesprekken tussen de KLM en haar beoogde fusiepartners SAS, Swissair en Austrian Airlines zijn verder verscherpt. De maatschappijen die gezamenlijk een Europese luchtvaartalliantie willen opzetten, botsen onderling steeds harder over de keuze voor de Amerikaanse partner.

Gisteren gooide Swissair-directielid P. Reutlinger olie op het vuur door te verklaren dat de Zwitserse maatschappij niet wil samenwerken met een partner “die in een slechtere toestand verkeert dan Delta”. Reutlinger doelde daarmee op Northwest, de partner van de KLM. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij maakt zich sterk voor Northwest, waarin zij een belang heeft van 20 procent en waarmee zij intensief samenwerkt, als Amerikaanse partner in de toekomstige alliantie. De slechte financiële situatie van Northwest is Swissair, dat een belang van vijf procent houdt in Delta, echter een doorn in het oog. Northwest heeft een negatief eigen vermogen van een miljard dollar.

De uitlatingen die Reutlinger gisteren op een beurs voor reizen en handel in het Zwitserse Montreux deed, zorgden vanmorgen voor onrust op de Amsterdamse effectenbeurs. Het aandeel KLM, dat gisteren sloot op 40,90 gulden, verloor in de ochtenduren bij grote omzetten een gulden. Geruchten over het definitief afketsen van de fusieplannen werden vanmorgen luider, maar alle vier de betrokken maatschappijen lieten weten dat de gesprekken voorlopig gewoon doorgaan. De vier presidenten komen volgende week vrijdag weer bij elkaar voor overleg over operatie Alcazar, zoals de gesprekken van het kwartet zijn aangeduid.

Volgens woordvoerder Herbert Schmell van Swissair heeft Reutlinger niet anders gedaan dan het standpunt van Swissair inzake de Amerikaanse partner scherper weergegeven. “Het is beslist niet zo dat Swissair de gesprekken met de Alcazar-partners wil afbreken als Northwest in de alliantie komt”, voegde Schmell er nadrukkelijk aan toe.

De KLM kon vanmorgen nog geen officiële reactie geven op de uitlatingen van Reutlinger. Een woordvoerster noemde de gesprekken tussen de vier maatschappijen “een moeilijke en complexe materie”. “Toch hopen we nog steeds dat we binnen afzienbare tijd het memorandum of understanding kunnen ondertekenen”, aldus de woordvoerster die niet wilde speculeren over een tijdstip waarop de vier presidenten van de luchtvaartmaatschappijen hun handtekening onder de principe-overeenkomst zetten.