Bekeuring Westerterp op carpoolstrook zal leiden tot proefproces

ROTTERDAM, 28 OKT. Oud-minister van verkeer Drs. T.E. Westerterp was gisteren de eerste die een bekeuring ontving op de nieuwe carpoolstrook op de A1 bij Muiden. Hij reed opzettelijk alleen over de strook waar alleen auto's met drie of meer inzittenden zijn toegelaten. Westerterp weigerde de boete van honderd gulden te betalen en zal een proefproces aanspannen. De oud-bewindsman acht de nieuwe carpoolstrook "discriminerend'. “Iedereen met een grijs kenteken heeft aan de strook meebetaald, maar vervolgens mag niet iedereen er gebruik van maken”, stelde hij voor de AVRO-televisie. De oud-bewindsman verklaarde door te zullen procederen tot de Hoge Raad.

De carpoolstrook werd gistermorgen om half vijf geopend door minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat). Tijdens de ochtendspits, van half zes tot tien uur, reden 1.328 auto's over de strook. De strook kan per uur zo'n 1.500 auto's verwerken. Slechts acht chauffeurs werden bekeurd omdat zij minder dan drie personen vervoerden. Op de reguliere banen van de A1 ontstond een acht kilometer lange file, veroorzaakt door zogenoemde "carpooltoeristen', automobilisten die het nieuwe fenomeen eens van dichtbij wilden bekijken.

Hoewel de eerste reacties overwegend positief waren, werden wel vraagtekens gezet bij de veiligheid van de strook. Omdat de baan slechts vijf meter meter breed is, zou het voor brandweer en andere hulpdiensten moeilijk zijn om bij een eventueel ongeluk te komen. Bij pech en ongevallen mag de chauffeur zijn auto niet verlaten. Een controlekamer zet een bergingsvoertuig in dat de auto van de strook moet takelen.

Volgens Westerterp geven de betonnen muurtjes aan weerszijden van de rijbaan geen mogelijkheden tot uitwijken als er iets gebeurt: “Levensgevaarlijk”, aldus de oud-minister. Ook Mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Verkeersveiligheid, heeft zijn bedenkingen. Hij roept op tot een speciale "veiligheidseffectrapportage'

Rijkswaterstaat concludeert daarentegen dat gezien de ervaringen met eenzelfde carpoolstrook in het Amerikaanse Houston de verkeersveiligheid optimaal is. De Nederlandse strook wordt met 23 camera's in de gaten gehouden. Detectielussen in het wegdek "voelen' of auto's stil staan.