Mercedes zet leveranciers onder druk

WASSENAAR, 27 OKT. De Duitse autofabrikant Mercedes Benz wil de komende tijd zijn toeleveranciers flink onder druk zetten. Het bedrijf streeft Mercedes een kostenreductie voor onderdelen na van minimaal 30 procent. Ook de Nederlandse toeleveranciers, waaronder het Bunschotense bedrijf Polynorm, worden door Mercedes aangepakt.

Jürgen Hubbert, lid van de raad van bestuur van het Duitse concern, kwam deze boodschap gisteren persoonlijk tijdens een ”business'-lunch van de Nederlands-Duits Kamer van Koophandel in Wassenaar uitdragen. Een groot deel van de Nederlandse toeleveranciers hing aan de lippen van de Duitse bestuurder. Hubbert is in de top van Mercedes-Benz belast met de produktie van de vier miljoen personenwagens die dit jaar bij het Duitse bedrijf van de band zullen rollen. Gisteren maakte hij de Nederlandse toeleveranciers, die jaarlijks voor 265 miljoen D-Mark onderdelen leveren aan Mercedes Benz, duidelijk wat hun bijdrage zal moeten worden aan ”operatie Tandem', het project waarbij Mercedes in nauwe samenwerking met zijn toeleveranciers bekijkt welke onderdelen zij goedkoper kunnen leveren.

De malaise in de Europese auto-industrie raakt Mercedes Benz hard. De auto-fabrikant, onderdeel van Daimler Benz, stevent volgens een bericht in Der Spiegel dit jaar op een recordverlies van 2,9 miljard D-mark af. Hubbert wilde gisteren niet ingaan op deze cijfers. Hij gaf alleen toe dat de komende jaren bij de Duitse auto- en vrachtwagenfabrikant 37.000 van de bijna 140.000 banen moeten worden geschrapt. Maar de 54-jarige ingenieur beklemtoonde dat Mercedes het herstel, behalve door de introductie van nieuwe modellen zoals onlangs in de middenklasse (de C-serie) en de topklasse (de S-serie), vooral zoekt in het terugbrengen van de produktiekosten. In dat proces spelen de toeleveranciers een vitale rol.

Eén van de Nederlandse bedrijven die daar direct schade van ondervinden is Polynorm. Het bedrijf uit Bunschoten levert carrosserie-onderdelen aan Mercedes en heeft recentelijk ontslag moeten aanvragen voor 80 werknemers. Niettemin legt president-directeur ir. P.D.A. Huisman geen direct verband tussen de ontslagen en de ”wurgcontracten' van Mercedes. In de praktijk zou Mercedes zich een stuk soepeler opstellen dan Volkswagen. Deze eiste onlangs van Polynorm een kostenverlaging voor onderdelen van 35 procent. Huisman is er echter van overtuigd dat de grote Nederlandse toeleveranciers ook bij lagere prijzen hun positie kunnen handhaven. Hij sluit het aannemen van nieuw personeel bij Polynorm in de naaste toekomst dan ook niet uit.

Hubbert concludeerde gisteren in zijn speech verder dat de grootste bedreiging voor de Europese auto-industrie op dit moment niet vanuit Japan komt maar vanuit de Verenigde Staten. Daarmee schaart de Duitse bestuurder zich achter een rapport van het onderzoeksbureau McKinsey waaruit blijkt dat de Amerikaanse fabrikanten eind jaren tachtig al lering hebben getrokken uit de voorsprong van hun Japanse concurrenten. De Amerikanen hebben hun produktiekosten door innovatie en een verbeterde efficiency inmiddels zodanig verlaagd dat hun concurrentiepositie mondiaal het best is voor de beslissende slag in de auto-industrie. “Geld lenen kostte in het Japan van de jaren tachtig, toen de Japanse fabrikanten hun voorsprong hebben opgebouwd, vrijwel niets”, aldus Hubbert. “De Japanners waren mede daardoor in staat vrijwel jaarlijks nieuwe modellen te introduceren. Een belangrijk verkoopargument in de modegevoelige autowereld.” De explosieve stijging van de yen heeft volgens Hubbert een eind aan die situatie gemaakt.

    • Marc Serné