Onderzoekers wijzen klonen van embryo's af

DEN HAAG, 26 OKT. Het klonen van menselijke embryo's is een brug te ver. Dat zegt dr. R. Dillmann, secretaris van de commissie medische ethiek van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst (KNMG), in een reactie op het nieuws dat een Amerikaanse onderzoeker voor het eerst menselijke embryo's heeft gekloond.

Ook kabinet en Tweede Kamer wijzen deze praktijk volstrekt af. Een verbod op klonen met menselijke embryo's is opgenomen in het voorstel van de Wet op de Medische Experimenten, die nog door de Tweede Kamer moet worden behandeld.

Minister Hirsch Ballin (justitie) en staatssecretaris Simons (volksgezondheid) stuurden begin dit jaar een wijzigingsvoorstel naar de Kamer, waarin onder meer negen typen onderzoek met menselijke embryo's worden verboden: het veranderen van genetische eigenschappen van mensen, het laten ontstaan van mens-diercombinaties vanuit geslachtscellen of embryonale cellen, het inbrengen van menselijke embryo's in dieren of andersom, het klonen van mensen, embryo's langer dan veertien dagen buiten de baarmoeder laten groeien en het maken van embryo's voor wetenschappelijk onderzoek.

De Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie is met de overheid in gesprek over wat er wel en niet kan in het onderzoek van embryo's in de pre-implantatieperiode. Maar klonen zijn de Nederlandse onderzoekers niet van plan en ze willen het ook niet, aldus Dillmann. Overigens is al lang bekend dat het klonen van menselijke embryo's technisch mogelijk is. Maar er is geen enkele reden voor het toepassen ervan, ook geen medische, aldus Dillmann.

Gisteren werd bekend dat de Amerikaanse medische onderzoeker Jerry Hall als eerste menselijke embryo's heeft gekloond. Tot twee- en drielingen gesplitste embryo's, voorzien van een kunstmatig omhulsel, zijn vernietigd nadat ze tot enkele cellen grootte waren uitgegroeid. In het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Science van aanstaande vrijdag wordt de techniek die Hall heeft toegepast uit de doeken gedaan.