Kippevel

Plougshares, Fall 1993 (Vol. 19, nr. 2 & 3); 255 blz., $8,50; Uitgever: Emerson College; jaarabonnement: $24,- (drie nummers).

Veel aardigs biedt ook het nieuwste nummer van Plougshares, het drie maal per jaar verschijnende "journal of new writing' dat uitgegeven wordt door Emerson College in Boston, Massachusetts. Dit tijdschrift heeft een uitgelezen neus ontwikkeld voor nieuw literair talent in de Angelsaksische wereld. Aantrekkelijk is bovendien dat zowat elk nummer wordt samengesteld door een bekend gastredacteur, die een ruim thema kiest en daaromheen verhalen bijeenbrengt. Eerder traden onder andere Derek Walcott, Rita Dove en Raymond Carver op als samensteller, en in het nieuwe herfstnummer is de beurt aan Sue Miller (bekend van The Good Mother, Family Pictures, en For Love), die in het begin van haar carrière zelf ook in Plougshares publiceerde. Onder het motto "the passage of time' heeft zij een aantal verhalen verzameld van jonge auteurs, die meestal eerder al de shit-thresholds van gerenommeerde bladen als The New Yorker, Grand Street, The Paris Review of Harper's hebben overwonnen. Dat is te merken: het niveau is in het algemeen hoog, de schrijvers hebben hun taal volledig onder controle, en de toon en structuur van de verhalen is scherp en uitgewogen. Sue Miller spreekt zelf van "een nieuwe school' auteurs die zich onderscheidt door een "undifferentiated now-ness in their writing' - ze bedoelt dat uit deze teksten een onmiskenbare literaire urgentie spreekt. Speciale vermelding verdient Janet Desaulniers, wier openingsverhaal "Never, Ever, Always', over een onzekere vrouw die wordt geleefd door haar omgeving, de lezer letterlijk kippevel bezorgt.

    • Bastiaan Bommeljé