Theo Hoogstins

Theo Hoogstins Octet: EAR Opener (DDD Disckus DC-06). Distributie: 050 -131364

Als iemand uit de jazzhoek zijn cd EAR Opener noemt en presenteert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, zoals bassist Theo Hoogstins deed, dan wil hij blijkbaar iets. Weg uit die hoek misschien, maar in elk geval optreden voor een publiek dat zit en zwijgt. Hoogstins wil duidelijk maken "dat het toepassen van moderne compositietechnieken in jazz en geïmproviseerde muziek tot zeer fraaie resultaten kan leiden.' Zeven van de stukken zijn gebaseerd op een 12-toonsreeks die is geharmoniseerd met de toonklok van Peter Schat.

Dat laatste zal dan zo zijn, ook zonder dat inzicht valt er van deze cd best te genieten. Het geheimzinnige La Riviere Souterraine maakt direct duidelijk waarop Hoogstins mikt: meer op kleur en suggestie dan op beweging en/of "verhaal'. En als er soms wel een verhaal is, zoals in het walsachtige The Sky was in my Eyes en in Alarm, dan zit er maar weinig luisterdwang achter. Het geluid van het Hoogstins octet, een tikje vreemd door de aanwezigheid van tuba (Larry Fishkind), sopraanstem (Peggy Larson) en in één stuk de obscure Cmelody sax (Ben Herman), klinkt als de stem van een prettige leraar. Het gaat er niet eens om wat hij vertelt, maar je kunt er zo zalig bij dromen. Dat drie stukken hebben gefungeerd als filmmuziek (bij 'In Kille Sferen' van Dana Nechustan) is dan ook begrijpelijk.