Personeel VW moet 20 procent loon inleveren

BONN, 25 OKT. Volkswagen (nu 108.000 werknemers) gaat in zijn zes fabrieken in Duitsland volgend jaar over op de vierdaagse werkweek bij een gelijktijdige salariskorting met 20 procent. Deze maatregel moet meehelpen VW uit de verliezen te halen.

Het besluit, waarmee de vakbeweging en de deelstaat Nedersaksen als grootste aandeelhouder (20 procent) instemmen, zou de raad van bestuur van Europa's grootste autoproducent vandaag nemen.

Het inkomensverlies voor de werknemers van VW zal zoveel mogelijk worden gecompenseerd door vakantiegeld en een dertiende-maandsalaris dan in maandelijkse bedragen uit te betalen.

Naast de intussen onder de harde hand van de Spaanse “supersaneerder” José Ignacio López gerealiseerde interne besparingen en een produktiviteitsstijging van 23 procent moet een gelijkblijvende produktie in een vierdaagse werkweek VW uit de rode cijfers helpen. Want de nieuwe maatregel mikt in feite op nog eens een produktiviteitsstijging van 20 procent.

VW's plannen, en de instemming van de vakbeweging, betekenen ook een doorbraak in het aanhoudende debat in Duitsland over flexibilisering van werktijden om bij lagere kosten een beter gebruik van het industriële machinepark te maken én massa-ontslagen te helpen voorkomen.

De vakbeweging en Nedersaksens premier Gerhard Schröder (SPD), die lid is van de raad van commissarissen, gaan akkoord met VW's plannen op voorwaarde dat het bedrijf het personeelsbestand niet verder terugbrengt dan tot minimaal 100.000 per eind 1994, dat werktijdverkorting op vrijwillige basis geschiedt en dat de werktijden weer worden verlengd bij herstel van de afzet. Daarop wordt, gezien het ineenzakken van de automarkt, overigens niet gerekend. VW hoopt dit jaar 1,4 miljoen auto's te verkopen (1992: 1,7 miljoen) en verwacht over 1994 een verdere daling. Over het eerste halfjaar van 1993 leed VW een verlies van 1600 miljoen mark, in het derde kwartaal werd een kleine winst (100 miljoen) gemaakt.

Ook bij Mercedes, de afgelopen jaren altijd de grootste geldverdiener in het Daimler-Benzconcern, gaan de zaken slecht. Vooral de afzet van duurdere modellen stagneert. Het weekblad Der Spiegel bericht vandaag dat Daimlers autodivisie dit jaar op een verlies van liefst 2,8 miljard mark rekent. Bij de lucht- en ruimtevaartdivisie Dasa, de nieuwe Fokker-moeder, zou nu een verlies van 800 miljoen worden begroot en bij AEG, dat in de jaren tachtig door Daimler werd opgekocht, een verlies van 300 miljoen. In totaal zou Daimler-Benz dit jaar een verlies van 3,9 miljard mark verwachten.

De resultaten van Duitsland grootste industriële concern worden extra gedrukt door reserveringen in '93 en '94 van tweemaal één miljard om de afvloeiingsregelingen voor de geplande sanering van het personeelsbestand te financieren. Bij Daimler zouden ook plannen bestaan om AEG uit het concern te lichten.

    • J.M. Bik