De series voor hoger opgeleiden, mannen en jongeren

En dan heeft RTL5 ook nog de andere programma's: Paradise Beach, Miami Vice, Renegade, Beverly Hills 90210, The streets of San Francisco, Seinfeld, Murphy Brown, MASH en zo nog meer.

Amerikaanse series, vaak groot ingekocht door moedermaatschappij CLT zodat er aardige kortingen konden worden bedongen. Ze betekenen veel werk voor vertalers en weinig kijkgenot, zeker zoals ze nu geprogrammeerd staan: pal achter elkaar. Maar het was helemaal niet de bedoeling om naar RTL5 een publiek te trekken dat vanaf het eerste tot het allerlaatste programma (het Luxemburgse Hei Eilei, Kuck Elei Actuell) zou blijven kijken. Daarvoor bestaat RTL4, dat vanaf een uur of zeven 's avonds tot een uur of tien een vrij vast publiek aan zich gebonden houdt (het "avondje RTL4') van zo'n 1,4 miljoen kijkers, een aantal dat op een van de publieke netten nog maar zelden wordt gehaald.

RTL5 is een station "erbij', gericht op doelgroepen (jongeren, mannen, hoger opgeleiden). De Amerikaanse series, die het leeuwedeel van de programmering van het randstation vormen, zijn dan ook op die groepen ingedeeld. De vroege avond bijvoorbeeld moet jongeren trekken (16-24 jaar) met de politieseries Miami Vice, 21 Jump Street en het (oeroude) The Streets of San Francisco, de tienerseries Paradise Beach en Beverly Hills 90210 (zeer populair). Na achten wordt het tijd voor oudere generaties: af en toe een "betere' film of een miniserie (bijvoorbeeld over het leven van Hemingway), de comedy's Seinfeld en Murphy Brown (niet onaardig), maar ook (voor de "echte' mannen) een speelfilm als Death Wish en de harde misdaadserie Renegade.

Opvallend is dat op RTL5 tot vlak voor de late avond niet echt aan "tegenprogrammeren' wordt gedaan: het doelbewust tegenover de publieke omroep plaatsen van een programma om kijkers weg te halen, een praktijk die met groot succes wordt bedreven op RTL4 (waarmee RTL5 absoluut niet mag concurreren). Vanaf een uur of tien, wanneer op Nederland 3 door de hoger opgeleiden in de welvaartsgroepen A/B het NOVA-blok wordt aangezet, is het echter "raak' op RTL5. De "eigen' programma's worden ingezet: TéVéPuRé (dat nogal infantiel heeft uitgepakt), het sportprogramma Barend en Van Dorp en I.S.C.H.A. Vanaf november komt hier nog een dagelijks nieuwsmagazine bij met veel achtergronden. De herhaling van de cult-series Twin Peaks, Twilight Zone en het (totaal afgedraaide) MASH completeren het A/B-aanbod. Dit zijn "slagschepen' die de kritische hogere welvaartsklassen moeten binnenhalen (en daarmee de adverteerders die RTL4 tot nog toe links lieten liggen).

Een woordvoerder van RTL5 zegt desgevraagd dat van de kijkers in de tweede uitzendweek 56 procent tot de klasse A/B behoorde. Hij tekent daarbij aan dat het beeld wordt vertekend door de voetbalwedstrijd Nederland-Engeland. De Amerikaanse series trekken tot nog toe 250 tot 350 duizend kijkers (niet bijzonder veel), de cijfers voor TéVéPuRé en vooral I.S.C.H.A. liggen nog lager. De laatste heeft gemiddeld zelfs slechts 110 duizend kijkers, maar RTL5 ligt er niet wakker van. “Zolang wij het een goed programma vinden, gaan we er gewoon mee door.”

Een dagje minder per week met kruisverhoren, Ischa? Dat houdt het programma verrassend.

    • Zeger Luyendijk