Schippers wachten op convenant van Albeda

DEN HAAG, 22 OKT. Professor W. Albeda, bemiddelaar in het binnenvaartconflict, komt binnen twee weken met een voorlopig convenant. Daaruit moet onder meer blijken welke lading naar Frankrijk en België via de schippersbeurzen moet worden aangeboden.

Dit heeft Albeda gisteren bekendgemaakt. De voormalige minister van sociale zaken en werkgelegenheid voerde de afgelopen twee dagen overleg met de binnenschippers, de verladers en het ministerie van verkeer en waterstaat. Eerder hadden de partijen schriftelijk op vragen van Albeda geantwoord.

Daaruit blijkt volgens Albeda dat er nog altijd “wezenlijke verschillen” bestaan, maar dat zowel de schippers als de verladers hebben aangegeven tot een “betrouwbare commerciële bedrijfstak” te willen komen. De bemiddelaar hoopt binnen twee weken een convenant op tafel te leggen, dat vervolgens voor 20 november definitief gestalte moet krijgen.

Albeda onderstreepte gisteren dat het convenant een tijdelijke status krijgt. Het systeem van toerbeurten - waarbij een verlader vracht op de schippersbeurs aanbiedt en de schippers om beurten deze vracht vervoeren - zou een wettelijke status moeten krijgen, totdat het Europees vervoersbeleid een feit is. Dat kan nog enkele jaren op zich laten wachten.

Actieleider G. Veuger zei na afloop van het overleg “voorzichtig optimistisch” te zijn over de kans van slagen van Albeda's bemiddelingspoging. Zowel de schippers als de verladers hebben toegezegd de komende twee weken geen actie te voeren. Maar directeur H. Plasse van de verladersorganisatie EVO liet direct weten dat dit niet betekent dat de verladers geen vracht van de beurs halen.

Het contract dat rederij De Beijer dit voorjaar sloot om 450.000 ton fosfaat buiten de beurs te vervoeren, was de directe aanleiding voor het conflict. Een deel van de binnenschippers legde gedurende twee maanden uit protest het werk neer. De verladers zouden te veel vracht naar België en Frankrijk (de zogenaamde Noord-Zuid route) buiten de beurs om aanbieden, waar de prijzen beduidend lager liggen dan de vastgestelde bodemtarieven op de beurs.

Tijdens de blokkades kwam het regelmatig tot een hardhandig treffen tussen actievoerders en werkwillige schippers.