Japanse Opel

Hoogconjunctuur of diepe recessie, Nederland had één houvast: de Opel Kadett ofwel zijn opvolger de Astra.

Sinds begin jaren zeventig prijkt het voertuig bovenaan de lijst van meest verkochte auto's in Nederland. Kritiek op het burgermansprodukt pareert de Opel-adept met een vette knipoog naar de mooie inruilprijs. Maar of Nederland, Jan Modaal of de Opel Astra nu veranderd is, de Astra werd in augustus van de eerste plaats gestoten door de kleine Corsa, een karretje met het zo gewilde hoge "knuffelgehalte'. Opel is niet ontevreden: "de marktleider blijft in de familie' en de Opel-koper blijft tevreden als hij maar niet in een Jap hoeft te rijden.

Voor de Euro-chauvinist zit er een adder onder het gras. Met de Corsa dreigt het laatste Europese bastion van suprematie - design - te vallen. Opel liet de auto vormgeven door een Japanner Hideo Kodama. En in de recessie slaat de Japanse "knuffel' nog aan ook. (WvE)