Bols Benelux schrapt 100 banen

ROTTERDAM, 22 OKT. Bij Bols Benelux, een samenwerkingsverband tussen BolsWessanen en Heineken, verdwijnen de komende drie jaar 100 arbeidsplaatsen. Dat heeft de onderneming gisteren bekendgemaakt.

De banenreductie betreft een kwart van het huidige personeelsbestand en maakt onderdeel uit van een ingrijpende reorganisatie die de directie van Bols Benelux wil doorvoeren. Dat blijkt uit de gisteren door de onderneming uitgegeven verklaring. Het banenverlies concentreert zich in de produktievestiging in Nieuw-Vennep. De activiteiten die nu in deze fabriek plaatsvinden, zullen binnen tweeënhalf jaar worden overgeplaatst naar de produktielokatie in Zoetermeer, waarna de fabriek in Nieuw-Vennep gesloten zal worden.

Belangrijkste reden voor de herstructurering is dat de organisatie te ruim in haar vel is komen te zitten. De afgelopen jaren is Bols Benelux geconfronteerd met een verdere daling van de Nederlandse markt voor gedistilleerd, terwijl de onderneming bovendien het importagentschap van een aantal bekende buitenlandse merken is kwijtgeraakt. Afgelopen week moest Bols Benelux nog bekendmaken dat Bacardi Rum vanaf april 1994 door Martini Rossi (dat onlangs door Bacardi is overgenomen) op de Nederlandse markt zal worden gedistribueerd. Bols Benelux is behalve voor gedistilleerd en likeuren ook agent voor een aantal wijnhuizen in Zuideuropese landen en de VS, Chili, Zuid-Afrika, Japan en Australië.

Bols Benelux, in 1989 ontstaan toen Heineken en Bols hun gedistilleerd en wijn-activiteiten in de Benelux samenvoegden, hoopt door de aangekondigde sanering een betere concurrentiepositie op de Nederlandse markt te krijgen en “de continuïteit van de onderneming op de lange termijn te waarborgen”.

Het verlies van de circa 100 arbeidsplaatsen zal volgens de onderneming in principe zonder gedwongen ontslagen plaatsvinden. De plannen zijn voorgelegd aan de vakbonden en de ondernemingsraad. Onbekend is nog of de reorganisatie gevolgen zal hebben voor de winstcijfers van BolsWessanen. Heineken heeft laten weten dat de organisatiewijziging geen invloed heeft op de gepubliceerde winstverwachting voor 1993 van het concern.

Bols Benelux produceert merken als Bols, Bokma, Hoppe, Hartevelt en Henkes. Daarnaast is de onderneming nog agent voor onder andere Cutty Shark, Bushmills, Stolichnaya en de Japanse rijstwijn sake.

Vooral de binnenlandse merken gedistilleerd zijn de afgelopen vier jaar geconfronteerd met een verdere verslechtering van de markt. In 1988 bedroeg de afzet van deze produkten nog 73,8 miljoen liter, terwijl dat vorig jaar nog slechts 65,5 miljoen liter was. De buitenlandse merken deden het beter: de afzet steeg in vier jaar van 20,2 tot 22 miljoen liter per jaar.