Andrew Heard

Galerie Reisel, Mathenesserlaan 186, Rotterdam. T/m 21 nov. Wo t/m zo 12-18u. Catalogus ƒ 25. Prijzen van 1.150 tot 26.300 gulden.

Vorige week vrijdag trok het succesvolle duo d'Ancona-Fuchs bij de opening van het nieuwe galeriecomplex aan de Lijnbaansgracht in Amsterdam een paar duizend belangstellenden. Maar ook het solo optreden van Fuchs, de volgende dag bij galerie Reisel in Rotterdam, was geslaagd. Er waren vierhonderd mensen, vertelt Gerard Forde (25), artistiek directeur van deze nieuwe galerie, niet zonder trots. Forde, die van Ierse afkomst is, heeft samen met André Reisel de leiding van de galerie.

Galerie Reisel is een van de 15 deelnemers aan de Rotterdamse galeriemanifestatie When summer has (almost) gone, die afgelopen zondag officieel van start ging en tot en met 14 november duurt. Met behulp van de plattegrond in de fel geel-oranje folder van de manifestatie zijn de galeries gemakkelijk te vinden. Galeriehoppen in Rotterdam heeft een heel eigen sfeer: zondag reed door de Witte de Withstraat regelmatig een met vlaggen versierde geluidswagen die de bezoekers attendeerde op de laatste mogelijkheid om een ateliertentoonstelling elders in de stad te gaan bekijken.

Galerie Reisel, gevestigd in een kapitaal pand aan de Mathenesserlaan, toont schilderijen van de Engelsman Andrew Heard die begin dit jaar op 34-jarige leeftijd aan aids overleed. Heard behoorde tot de clan van Gilbert & George en David Robilliard (1952-1988) wiens werk dit voorjaar in het Stedelijk Museum in Amsterdam te zien was. Vanaf 1983 leefde Heard met Robilliard samen in Londen. In 1986 exposeerden zij voor het eerst in Nederland bij Art & Project. De tentoonstelling bij Reisel heeft het karakter van een kleine retrospectieve.

Op een van de vroegste schilderijen, Workers worship, or David's dignity (1980), is een stoere arbeider met een schop over de schouder afgebeeld tegen een achtergrond van kale takken en blauwe lucht. Rechtsonder staan op een zwart "tekstbordje' in witte letters de titel, maker en datering van het werk. Zowel het thema, de working class hero, als de manier waarop tekst wordt toegepast, vertonen overeenkomsten met de fotowerken van Gilbert & George. De zwart-wit foto's die Heard soms op zijn doeken zeefdrukt, zijn afkomstig uit films en televisieseries uit de jaren veertig en vijftig. Er spreekt een hunkering uit naar een tijd die mooi èn verschrikkelijk was. Het werk van Heard is een soort mengeling van de inktzwarte humor van de toneelschrijver Joe Orton en de sentimentaliteit van de liedjes uit de televisieserie The Singing Detective van Dennis Potter. In de catalogus bij de tentoonstelling noemen Gilbert & George de schilderijen van hun protégé "zo Engels als fish en chips". Andrew, een gewone jongen met "lower-class aspirations", kleedde zich volgens de heren als een skinhead, maar gedroeg zich als een gentleman.

Op de eerste verdieping van de galerie is laat werk bijeengebracht. Op deze doeken, die allemaal rond zijn, krijgt het sentimentele, melancholieke de overhand. Maar meestal met een ironische ondertoon, zoals bijvoorbeeld in Paradise lost (1990). Hier is een standbeeld van een kleine jonge met bal te zien voor een vrolijke strandscène met aangeklede dieren in een zandbak.

Na Heard volgt een expositie van de Amerikaanse fotograaf Arthur Tress. Voor het seizoen 1992-93 heeft Galerie Reisel verder onder anderen Bas Bremer, Marcelle Hanselaar, Edwin Janssen en Anya Gallaccio op het programma staan.

    • Din Pieters