Klimtijdrit moet koning Indurain kwetsbaar maken

PARIJS, 21 OKT. Vermoedelijk met het oog op de saaie editie van afgelopen zomer heeft de organisatie voor de eenentachtigste Ronde van Frankrijk een parcours uitgestippeld dat niet op het lijf is geschreven van tijdrit-expert Miguel Indurain.

Directeur Jean-Marie Leblanc en zijn staf beperkten het aantal individuele kilometers tegen de klok in 1994 tot 115, waarvan 45 bergop. Met name de terugkeer van de klimtijdrit moet koning Indurain, de drievoudige winnaar, kwetsbaar maken. Op de Tourpresentatie, gisteren in Parijs, reageerde de Spaanse topper nuchter: “De laatste week, met zo veel Alpencols kort achter elkaar, is heel moeilijk. Het kan een heel harde finale worden.”

De lastige slotdagen beginnen op 18 juli, wanneer de rennerskaravaan van Montpellier naar Carpentras rijdt. Die maandag ziet het peloton de 1909 meter hoge Mont Ventoux opdoemen, de beruchte col, waarop Tommy Simpson in 1967 na alcohol- en dopinggebruik dood van zijn fiets viel. Na de Ventoux, die in 1987 voor het laatst in het Tourschema voorkwam, volgt de rit naar Alpe d'Huez (1860 meter). De volgende twee etappes voeren door de Alpen en zullen opnieuw veel bloed, zweet en tranen eisen. En dan wacht nog de race tegen het uurwerk Cluses-Avoriaz, 45 kilometer bergop. “Die rit vormt misschien wel de sleutel van de Tour”, hoopte Leblanc, die er op wees dat de coureurs in die tocht drie bergen moeten overwinnen: de Cote de Chatillon (700 meter), de Cote des Gets (1115 meter) en de 1800 meter hoog gelegen Montee d'Avoriaz.

Claudio Chiappucci was gisteren niet van de partij bij de voorstelling. Twaalf maanden geleden was hij er wel en toen klaagde hij steen en been: in het Palais des Sports et des Congres verkondigde de Italiaan dat de pure tijdrijders in de editie van 1993 ernstig werden bevoordeeld. Het herinvoeren van tijdrit omhoog komt als een godsgeschenk voor de Italiaan. “Chiappucci mag over dit schema niet zeuren”, vond ook Walter Planckaert, de ploegleider van Histor. “Hetzelfde geldt voor Tony Rominger. Als ze nu Indurain niet kunnen aanvallen, kunnen ze het nooit meer, want beiden zijn al in de dertig. De superzware slotweek leent zich daar perfect voor. Indurain is dan zeker niet onaantastbaar. Zowel in de Tour als in de Giro van dit jaar had hij inzinkingen. Dat waren toch tekenen aan de wand.”

Tourbaas Leblanc toonde zich gisteren trots op de editie van 1994, die hij als “bijzonder interessant” omschreef: in twaalf vlakke etappes hebben de sprinters en de “rouleurs” volgens hem volop kansen, in zes ritten kunnen de klimmers zich uitleven _ vier keer ligt de finish op een top _ en ook de tijdrijders komen aan hun trekken. Het wielercircus doet Engeland twee dagen aan. Leblanc: “In 1992 was de Tour te bewonderen in Frankrijk, Nederland, Belgie, Duitsland, Zwitserland, Italie en Spanje. Een ander buurland, Engeland, ontbrak. We kregen tekenen dat veel Britten dat als een teleurstellling ervoeren. Vandaar dat we er nu heen gaan. Voor het eerst in twintig jaar. Deze stap heeft uiteraard ook te maken met de opening van de Eurotunnel. Is het niet spectaculair dat de Tourkaravaan een van de eerste gebruikers is? Een goede zaak voor Frankrijk, want de Tour is een ambassadeur.” De Tour wil de fans dienen, meldde Leblanc en daarom zoekt hij de bij het volk populaire plekken op. Het pretpark Futuroscope was de laatste jaren al niet meer in het schema weg te denken. Nu is daar Euro Disney bijgekomen. Het amusementsoord is de startplaats van de slotetappe naar de Champs Elysees.

    • Guido de Vries