Fokker-moeder Dasa schrapt 16.000 banen

BONN, 21 OKT. Om jaarlijks 1,5 miljard mark te bezuinigen en “wereldwijd concurrerend” te blijven wil de Deutsche Aerospace AG (Dasa) tot eind 1996 16.000 van de huidige 82.000 banen laten vervallen. De economische situatie en verliezen over 1993 en 1994 dwingen Daimler-dochter (en Fokker-moeder) Dasa tot “drastische kostenbeperkingen”.

Dit zei Jürgen E. Schrempp, voorzitter van de raad van bestuur, gisteren op een speciale persconferentie in München. Van de 16.000 banen die tot eind '96 vervallen, moeten er eind dit jaar al 6.000 verdwenen zijn. Dasa sluit tot eind '96 een kleine 20 fabrieken in Duitsland of slankt die drastisch af. Het accent valt daarbij vooral op vestigingen in de regio's Hamburg en München. Het saneringsplan, waarvan eerder al details bekend waren geworden, moet volgens Schrempp in 1995 leiden tot winstherstel van Europa's grootste lucht- en ruimtevaartbedrijf.

In ondernemingsraden in de zestien vestigingen in Duitsland wordt betwijfeld of het banenverlies in de komende jaren wel tot 16.000 beperkt zal blijven. De voorzitter van de ondernemingsraad in de Airbus-vestiging in het Beierse Neuaubing sprak direct gisteren al de vrees uit dat op middellange termijn wel eens 31.000 banen zouden kunnen vervallen. Zoals gisteren gemeld meent Fokker, dat vorig jaar al 1700 banen schrapte, niet door nieuwe ontslagen te zullen worden getroffen.

Dasa's jaaromzet (zonder Fokker) zal dit jaar met 15,9 miljard mark 1,2 miljard achterblijven bij de ramingen (omzet '92: 17,3 miljard). Nieuwe opdrachten blijven zelfs 3 miljard achter bij de verwachting. De crisis in de luchtvaartindustrie eist haar tol van het bedrijf, dat voor 37,5 procent deel neemt in de Airbus-industrie. Sinds begin 1993 zijn 150 Airbussen afbesteld, de jaarproduktie moest van 206 tot 120 worden teruggebracht. Schrempp zei gisteren dat van een verhoopte verkoop van 416 Airbus-vliegtuigen voor de komende jaren nog maar 214 vaststaat. Als een grote order uit Saoedi-Arabië (65 toestellen) niet doorgaat, zijn verdere personeelsbeperkingen niet uit te sluiten, zei hij. Een nieuw probleem voor Dasa is dat de traditioneel grote geldverdiener in het Daimler-concern, de Mercedes-autodivisie, ook in de problemen zit.

Somber sprak Schrempp ook over de markt voor defensie-orders, die eind jaren tachtig voor Daimler-Benz nu juist een belangrijk motief was om afzonderlijke bedrijven over te nemen en in haar dochter Dasa onder te brengen. Schrempp gisteren: “De defensietechniek staat in Duitsland voor haar einde”. Juist dezer dagen is zware kritiek bekend geworden van de Duitse rekenkamer op Dasa's ontwikkeling van een nieuw Europees gevechtsvliegtuig (EFA of Jäger 2000). De kosten van het project zouden nu al veel te groot zijn, terwijl het toestel volgens de rekenkamer straks tot niet meer in staat zal zijn dan bestaande vliegtuigen te vervangen.

    • J.M. Bik