CHOCOLADE

Russen waren altijd erg geïnteresseerd in andere landen. Ze lazen boeken over geschiedenis, aardrijkskunde en kunst en impressies van reizigers.

Nu is alles anders. De Russische jeugd kwelt zichzelf niet meer met dikke boeken. De reclame heeft alles overgenomen. Zonder moeite kun je nu uitvinden dat Amerika een land van fantastische auto's is, Japan de beste video- en audioinstallaties produceert, Duitsland beroemd is om zijn bier en Frankrijk om zijn Napoleon cognac, hoewel deze laatste zijn positie inmiddels heeft verloren aan gebottelde pure alcohol van het merk Royal, made in Holland, die in Rusland snel terrein wint en zelfs de Russische wodka verslaat.

Wat vertellen de reclames ons nog meer over Nederland?

Helaas vertellen ze ons niet dat Rembrandt er woonde en werkte. Maar ze vertellen wel dat Holland lekkere chocolade produceert. Er is geen enkel programma op de Russische televisie dat niet onderbroken wordt voor reclames van deze produkten. Dankzij hen weten veel van mijn landgenoten dat Mars echt (naast al het andere) een dikke, dikke laag chocolade bevat, Snickers op zijn beurt zachte caramel en geroosterde pinda"s, en Bounty zoete kokospasta. Twix is een "zoet paar'. Deze zoetigheden hebben heel Rusland veroverd. Ze zijn erg populair en worden steeds duurder. Een reep kost nu al hetzelfde als vier liter benzine en de limiet is nog niet in zicht.

Ik ben blij voor de Nederlandse suikerbakkers. En ik ben ook blij voor de volwassenen en kinderen die zich het genot van deze heerlijke Hollandse snoeperijen niet hoeven te ontzeggen. Maar ik verlies de hoop niet dat de winkels eens vol zullen liggen met betaalbare, niet minder lekkere chocolade van Russische makelij.