Strijd om redding Air France wordt met de dag harder

PARIJS, 20 OKT. Hoewel leden van de Franse oproerpolitie vanmorgen de toegang tot de startbanen van het vliegveld Roissy-Charles de Gaulle bij Parijs hebben geblokkeerd, slaagden stakende medewerkers van Air France er desondanks in de nationale luchtvaartmaatschappij voor de tweede dag in successie bijna geheel lam te leggen. Het conflict om reddingsmaatregelen voor de zwaar verlieslijdende maatschappij verhardt zich.

President Bernard Attali van Air France heeft verklaard dat het bezuinigingsprogramma van zijn maatschappij onder geen beding wordt uitgesteld of ingetrokken. “Wij begrijpen de zorgen van het personeel, maar niets rechtvaardigt de schade die ons bedrijf nu wordt aangedaan. De overleving van Air France staat op het spel.” De staking kost Air France 50 miljoen franc per dag.

Air France stevent dit jaar naar verwachting af op een verlies van 5,5 miljard franc (1,6 miljard gulden). Sinds 1990 is ruim 10 miljard franc verloren. De Franse regering heeft de maatschappij een laatste kans gegeven. Privatisering is een ver verwijderd beleidsdoel. Air France werkt nauw samen met Sabena en de Tsjechische maatschappij CSA, maar is laat met het aanknopen van transatlantische banden.

Tienduizenden reizigers zijn de afgelopen dagen gestrand of elders afgeleverd. Ondernemende zakenlieden in de regio Parijs charterden privé-luchtvervoer om internationale bestemmingen te bereiken. Particulieren brachten uren door in de vertrekhallen zonder enige informatie. De Formule-1 racewagen van Alain Prost wordt ook vastgehouden; hij is autoloos naar de Grand Prix van Japan vertrokken.

Ook andere maatschappijen hebben zwaar geleden onder de complete blokkade van Roissy. Alle vluchten van en naar Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten zijn ontregeld. Intercontinentale vluchten van Air France worden zo veel mogelijk vanaf regionale vliegvelden in Frankrijk uitgevoerd.

Het plan waarmee Attali nu drastisch in de kosten hoopt te snijden betekent ontslag voor zeker 4.000 mensen tot eind 1994. In de afgelopen drie jaren zijn al 4.600 banen vervallen. Bij Air France werken 63.000 mensen. De ontslagen zullen van hoog tot laag vallen, waarvan duizend onder het vliegend personeel. Deze week is het vooral het grondpersoneel dat Air France het vliegen belet.

Na acties op Charles de Gaulle en Orly bij Parijs werd vandaag ook het vliegveld van Toulouse aangepakt. Op Corsica houdt Air France-personeel voor de tweede dag drie hoger geplaatsten in gijzeling uit protest tegen sluiting van twee stadskantoren op het eiland.

De acties richten zich ook tegen het voornemen van de directie om de salarissen te bevriezen. In de praktijk betekent dat voor veel personeelsleden een reële achteruitgang door recente maatregelen van de Franse regering.

Voorts voorziet het reddingsplan in andere bezuinigingsmaatregelen voor meer dan vijf miljard franc. Onrendabele lijnen zullen worden opgeheven. Air France wil zijn belangen in de hotelketen Meridien, de cateringdochter Servair en de tax free-winkels Saresco terugbrengen of afstoten. Dit alles in de hoop tegen 1995 weer uit de rode cijfers te zijn.