Sigarettenoorlog treft Philip Morris

De concurrentieslag op de Amerikaanse sigarettenmarkt heeft het resultaat van tabak- en voedingsmiddelengigant Philip Morris sterk onder druk gezet. In het derde kwartaal van 1993 daalde het netto resultaat met 24,7 procent van 1,29 miljard dollar tot 971 miljoen dollar.

Het concern verlaagde enkele maanden geleden de prijs van sigaretten omdat de concurrentie van de goedkope merken te sterk was geworden. Die maatregel was opmerkelijk, want dit bracht aan het licht dat merkartikelen niet zo onkwetsbaar zijn als werd aangenomen. Philips Morris brengt onder meer het sigarettenmerk Marlboro op de markt.

Ook in de eerste negen maanden was er een achteruitgang te bespeuren. De winst daalde met 13,5 procent van 3,7 miljard tot 3,2 miljard dollar. Daarentegen lieten de omzetcijfers een stijging zien. In het derde kwartaal van het boekjaar steeg de omzet met 200 miljoen dollar tot 15,2 miljard (28 miljard gulden). In de eerste negen maanden trok de verkoop aan van 44,2 miljard tot 46,1 miljard.