Rotterdams Dagblad wil naar Dagbladunie

ROTTERDAM, 20 OKT. Directie, hoofdredactie en ondernemingsraad van het Rotterdams Dagblad (oplage 116.000) willlen dat hun dagblad volledig in handen komt van de Reed Elsevier-dochter Dagbladunie. Nu is het dagblad nog voor de helft eigendom van Sijthoff Pers dat volgend jaar opgaat in uitgever Wegener.

Dit heeft het Rotterdams Dagblad vanochtend bekend gemaakt. Het bericht vormt een streep door de rekening van Wegener-topman C.P.J. Appeldoorn die verklaard heeft het Rotterdams Dagblad graag te willen inlijven. Hij hoopte dat de Dagbladunie zich zou willen concentreren op het uitgeven van de landelijke bladen Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad. Appeldoorn wilde een einde maken aan de moordende concurrentie tussen Wegener en Dagbladunie op de markt voor huis-aan-huisbladen en regionale bladen in Zuid Holland. Volgens de Dagbladunie is dat alleen in het voordeel van Wegener.

Dagbladunie-directeur ir.G.J. van den Berg meent dat na de uitspraken van het Rotterdams Dagblad het blad binnenkort, al voor januari, geheel in handen van de Dagbladunie kan komen. “Wegener heeft gezegd dat zij niet voelen voor een Maxwell of Murdoch-achtige opstelling. Ik neem aan dat zij geen juridische stappen meer zullen zetten.”

Sijthoff-directeur ir. J. Thierry zegt desgevraagd dat de verkoop aan de Dagbladunie nog niet geheel rond is. Wel zegt hij dat de uitspraak van het Rotterdams Dagblad van "groot gewicht' is bij de onderhandelingen met de Dagbladunie. “Ik heb zelf op de uitspraak van het Rotterdams Dagblad-bestuur aangedrongen. Dat betekent dat we daar ook naar moeten luisteren,” aldus Thierry.

Een factor van belang is de mening van Appeldoorn van Wegener. Hij vertoeft echter deze week in het buitenland en was niet bereikbaar voor commentaar. Thierry ziet mogelijkheden voor onderhandelingen over de huis-aan-huisbladen in de regio tussen Dagbladunie en Wegener/Sijthoff. Van den Berg is echter "niet optimistisch' over een mogelijk resultaat van deze gesprekken. Daarvoor liggen de belangen tussen de uitgevers te ver uit elkaar.