KLM verliest opdracht Defensie aan Portugal

ROTTERDAM, 19 OKT. De KLM is een order van de Koninklijke Marine kwijtgeraakt voor het groot onderhoud van dertien Orion-patrouillevliegtuigen. De Marine heeft de opdracht van 26 miljoen gulden uitbesteed aan het Portugese bedrijf OGMA.

Op grond van de nieuwe Europese regelgeving die de Marine niet langer verplicht het onderhoud van vliegtuigen uit te besteden aan een Nederlands bedrijf, had het Portugese bedrijf ingeschreven op de order. Op grond van een simpele kostenanalyse hebben de Portugezen de opdracht in de wacht gesleept. “Je praat over twee miljoen gulden onderhoud per toestel”, verklaart een Marine-woordvoerder. “De KLM zit daar met zijn offerte ruim boven.”

Het is de tweede keer dat aan de Orion-toestellen, die in de periode tussen 1981-1983 zijn aangeschaft, groot onderhoud wordt verricht. De eerste keer is dat door de KLM gedaan. De Orions, die voornamelijk zijn aangekocht voor het opsporen van onderzeeboten, krijgen eens in de zes jaar een grote beurt en moeten nog mee tot ver in de volgende eeuw.

Het in Lissabon gevestigde bedrijf levert volgens de Marine technisch zeker zo goed werk af als de KLM. De onderhoudsbeurten van de Orions gaan twee tot drie jaar in beslag nemen. Vier Nederlandse toestellen zijn momenteel in het buitenland gestationeerd; twee op Sicilië, één op IJsland en één op Curaçao.

De KLM bevestigt dat het de onderhoudsorder voor de Orions al geruime tijd geleden is kwijtgeraakt. “Voor ons is werk voor derden een belangrijke activiteit en we proberen daarom ook een concurrerend kostenniveau te hanteren”, verklaart een woordvoerster. Zij wil niet zeggen hoeveel de KLM in het Orion-onderhoud duurder is dan de Portugese concurrent. Bij de technische dienst van de KLM, die recentelijk nog een order voor onderhoud van zes Boeings 747 uit Saoedi-Arabië heeft verkregen, werken circa 4500 mensen.