Eco-sigaret

Groene marketing is de vakterm voor het met milieu-argumenten aan de man brengen van consumptiegoederen. Veel Amerikaanse bedrijven zijn er al weer een beetje van afgestapt. Vooral in tijden van recessie blijkt het milieu toch wat minder goed te verkopen. Bovendien hebben bedrijven door schade en schande geleerd dat ze moeten oppassen met milieuclaims. Milieu-activisten en consumentenorganisaties zijn er als de kippen bij.

In Duitsland is de groene marketing echter springlevend en de laatste ontwikkelingen laten zien waar dat toe leiden kan. Sigarettenfabrikant Reemtsma International uit Hamburg bracht onlangs de eerste milieuvriendelijke sigaret op de markt. De sigarettenindustrie heeft overal te kampen met hevige concurrentie. Daarnaast worden de mogelijkheden om te adverteren onder invloed van de gezondheidslobby steeds verder ingeperkt. Elk idee dat tot een groter marktaandeel kan leiden is dus welkom.

De eco-sigaret wordt onder de naam New West op de markt gebracht. Het milieuvriendelijke zit hem in de verpakking en in de produktiewijze. Het filter van de sigaret is niet meer van de kunststof acetaat, maar van papier gemaakt. Papier dat niet met chloor gebleekt is overigens. Ook het sigarettenpapier is groen gebleekt. De tabak is verder niet geparfumeerd, maar smaakt niettemin naar echte Virginiatabak, zo moeten we geloven.

De verpakking is volledig recyclebaar. Het doosje is gemaakt van ongebleekt karton. Het pakje is zo gemaakt dat het vertrouwde doorzichtige folie eromheen achterwege kon blijven. De binnenbekleding van zilverpapier kon vervangen worden door een andere papiersoort. Milieubewuste rokers kunnen dus met een gerust hart een New West opsteken. Alleen hun longen gaan nog kapot.

Of de sigaret ook in Nederland wordt geïntroduceerd blijft nog even de vraag. René Schuurman, brand manager van Reemtsma Nederland, stelt zich voorlopig afwachtend op. “Wat wij normaal doen is eerst eens te kijken hoe een revolutionair nieuw produkt zoals dit het op de thuismarkt doet. Daarna beginnen we eventueel een onderzoek hier in Nederland. Maar over het algemeen is men in Duitsland toch wat verder met het milieubewustzijn. Bij ons moet de individuele mens nog wel wat bewuster worden gemaakt.”

    • Bas van Lier