Foto: Foto uit 1949 van een motorcross in het ...

Foto: Foto uit 1949 van een motorcross in het Franse Montreuil.

Maar de bakermat van deze sport die vroeger nog in een overhemd werd beoefend, ligt in E. Vlak na de Tweede Oorlog raakte Oost-Brabant in de ban van motor en modder. De Achterhoek werd later ook een echte cross-streek, maar inmiddels is de populariteit daar al weer tanende. Nog steeds is het circuit Valkenswaard een gerenommeerd parcours, waar voornamelijk Belgen op afkomen. Hele families trekken voor een cross de grens over met koelbox en picknickmand. Pa en zoon kijken naar de wedstrijd, de rest van het gezin houdt zich al etend en drinkend schuil in de bossen. Afgelopen week hadden de bermtoeristen geen geluk, tijdens de Motorzesdaagse van Assen. Het evenement kreeg ook kritiek te verduren wegens het milieu-onvriendelijke karakter van de Zesdaagse.

De Belgen compenseren de afnemende belangstelling van Nederlandse zijde. De oude motorcross-sfeer lijkt steeds minder besteed aan de liefhebber, die liever hoog en droog in een hal naar een crosswedstrijd kijkt. Deze Amerikaanse uitvinding krijgt steeds meer navolging in Europa. Ex-crosser Gerrit Wolsink - de vliegende tandarts - heeft zich ingezet om de stadioncross in de oude wereld populair te maken. Hij is ook de organisator van de Motorzesdaagse.

Wolsink was een begenadigd 500cc-coureur, maar had de pech dat de Belg Rogier de Coster in de jaren zeventig niet te kloppen was. Pas in 1986 lukte het Dave Strijbos in de 125cc als eerste Nederlander solo het wereldkampioenschap te behalen. John van den Berk won in dezelfde klasse een jaar later het WK. In 1988 prolongeerde Van den Berk zijn titel, nu in de kwartliter-klasse. Dit jaar won Pedro Tragter de wereldtitel in de 125cc.

Bij de zijspannen heeft Nederland van oudsher in de frontlinie meegedraaid. Van Heugten en Frits Kiggen waren in 1981 de snelste ter wereld. Het duo Benny Janssen en Frans Geurts-Van Kessel herhaalde die prestatie in 1990. De twee daaropvolgende mondiale zijspantitels gingen naar Eymbert Timmermans en Erik Verhagen. Zij reden op motoren van Japanse makelij, gesponsord door sigarettenmerken. Die laatste steun moeten de crossers, evenals de wegcoureurs, in de toekomst ontberen. Het aangekondigde verbod op tabaksreclame bij gemotoriseerde evenementen houdt de gemoederen in motorminned Nederland nu al bezig. Men vreest buitenlandse taferelen, waar de nicotinemerken op de machines met tape onzichtbaar worden gemaakt. Alsof de immer rondspattende modder dat al niet voor elkaar krijgt.

    • Jaap Bloembergen