Liever schouderklopje dan loonsverhoging

ROTTERDAM, 15 OKT. Binnen het Nederlandse bedrijfsleven is het een ingeburgerd gebruik; de werknemer die goed presteert, krijgt een extraatje van de baas. Een loonsverhoging of een eenmalige uitkering prijkt dan aan het eind van de maand op het salarisstrookje. Fout, meent de Belgische bedrijfskundige drs. G. van der Linden. De moderne werknemer loopt niet meer warm voor deze financiële beloningen.

Volgende week hoopt hij te promoveren op zijn proefschrift Loon en Beloning aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hoe wil de werkende man in de jaren negentig dan beloond worden voor zijn goede inzet? Van der Linden zegt het antwoord te hebben gevonden; geen geld maar een schouderklopje. Werknemers ervaren hun loon als iets vanzelfsprekends, want wie werkt krijgt een inkomen, meent Van der Linden. Een verhoging van het loon zou slechts korte tijd motiveren. Bovendien, hoe valt uit te leggen dat motivatie wordt beloond met meer geld, terwijl negatief ervaren aspecten - zoals autoriteit - met datzelfde geld worden afgekocht?

Een schouderklopje of meer verantwoordelijkheid als beloning voor goede inzet ervaart het personeel echter anders, stelt Van der Linden. Voorwaarde is dan wel dat de baas de schouderklopjes onmiddellijk na de prestatie uitdeelt. Anders koppelt de werknemer de waardering aan zijn functie of positie, aldus Van der Linden.

De bedrijfskundige en wetenschapsfilosoof uit België ziet in het bedrijfsleven van nu een “totaal verouderd mensbeeld”. Terwijl de werknemer in de moderne maatschappij juist een actief handelend individu is en zich in een dynamisch proces bevindt. Om in een bedrijf toch een gemeenschappelijke cultuur van de grond te krijgen, zou een “netwerk” van onderlinge relaties belangrijk zijn. Van der Lindens remedie: opnieuw schouderklopjes, meer verantwoordelijkheid en minder controle.