Sara Lee/DE wil nadruk leggen op autonome groei

UTRECHT, 14 OKT. Het voe-dingsconcern Sara Lee/DE gaat de jacht op acquisities de komende maanden beperken. De onderneming wil voorlopig de nadruk leggen op autonome groei en op integratie van de overgenomen bedrijven. Dat bleek gisteren tijdens de toelichting op de cijfers van het boekjaar 1992/93 door bestuursvoorzitter C. Boonstra.

Sara Lee/DE heeft de afgelopen maanden een sterke groei doorgemaakt. Als gevolg van recente aquisities en een interne verschuiving van activiteiten binnen het moederbedrijf Sara Lee Corporation, zal de omzet van Sara Lee/DE het komend jaar met bijna tien miljard gulden toenemen tot 17 miljard gulden. Vanaf 1 juli is de verantwoordelijkheid voor de divisie verpakte vleeswaren en bakkerijprodukten, met een jaarlijkse omzet van tien miljard gulden, bij de Utrechtse onderneming ondergebracht. De verantwoordelijkheid voor de regio Pacific Rim valt echter niet meer onder Sara Lee/DE. De activiteiten in deze regio zijn weer ondergebracht bij de verschillende divisies. Het afgelopen boekjaar behaalde Sara Lee/DE een omzet van 7,5 miljard gulden en een winst van 598 miljoen gulden.

Sara Lee/DE heeft vorig jaar november de vleesbedrijven Stegemann en Boers overgenomen van BP Nutrition, met een omzet van circa 600 miljoen gulden. In juni legde de onderneming bovendien 590 mijoen gulden neer voor de cosmetica-activiteiten van het Brits/Amerikaanse farmacieconcern SmithKline Beecham. Gisteren maakte Boonstra bekend dat Sara Lee/DE deze week een principe-overeenkomst heeft gesloten over de koop van de Zweeds/Finse koffieproducent Viking, een acquisitie die de onderneming 80 miljoen extra omzet zal opleveren.