Recycling maakt auto duurder

DEN HAAG, 14 OKT. Een nieuwe auto wordt waarschijnlijk volgend jaar 250 gulden duurder om de verwerking van autowrakken te betalen. Het geld dat door de prijsverhoging vrijkomt moet worden gebruikt om het hergebruik van materialen van autowrakken te stimuleren.

In Nederland zijn elke dag duizend auto's rijp voor de sloop. Een deel van de materialen van de wrakken wordt hergebruikt, maar van elk wrak blijft 250 tot 300 kilo aan afval over. Om de afvalhoop terug te dringen is gisteren de Auto Recycling Nederland bv opgericht. In het vennootschap zijn vertegenwoordigd de slopers (Stiba), de autofabrikanten- en importeurs (RAI), de schadeherstelbedrijven (FOCWA), de garagebedrijven (BOVAG) en de shredderbedrijven SVN. Het bedrijf is gesteund door het ministerie van VROM dat zich garant heeft gesteld voor de helft van de lening die de bv heeft afgesloten.

Het recyclingbedrijf krijgt het geld, 100 à 120 miljoen per jaar, dat de toekomstige prijsverhoging van de auto moet opleveren. Met dit geld betaalt de vennootschap de extra kosten die slopers en de hergebruikers van de materialen moeten maken om de autowrakken zo milieuvriendelijk mogelijk te verwerken. De bv denkt de totale hoeveelheid auto-afval zo met 400 miljoen kilo per jaar terug te dringen; 86 procent van het gewicht van een sloopauto wordt dan hergebruikt.

Voordat al de plannen van het recyclingbedrijf kunnen worden uitgevoerd, moet het parlement het wetsvoorstel verwijderingsbijdrage aannemen. Minister Alders (VROM), gisteren bij de oprichtingsbijeenkomst van de bv in Den Haag aanwezig, sprak zijn hoop uit dat de Tweede Kamer het voorstel nog dit jaar behandelt. Bij het ministerie van VROM verwacht men niet dat de Tweede Kamer problemen met de wet zal hebben.

Een tweede wet die waarschijnlijk pas volgend jaar zal worden behandeld, moet de wegenbelasting omzetten in een houderschapsbelasting. Bij de aanschaf van een auto betaal je automatisch belasting tot dat de koper zijn auto weer inlevert. Volgens de directeur van het recyclingbedrijf, G. Eggink, voorkomt deze vorm van belasting dat iemand zijn afgedankte auto in een weiland parkeert. “Doet de eigenaar van het wrak dat toch en koopt hij een nieuwe auto, dan betaalt hij voor twee auto's belasting.”

Eggink verwacht dat de "gebruikersbijdrage' van 250 gulden in de toekomst omlaag kan. Autofabrikanten zullen hun auto's volgens hem aanpassen waardoor ze makelijker te recyclen zijn. “Als de ene fabrikant zijn auto wel aanpast en de andere niet dan kan de bijdrage van de milieuvriendelijkere auto omlaag. Het gaat natuurlijk maar om relatief kleine bedragen maar het is voor het imago van een fabrikant wel degelijk van belang.”

    • Kees Wessels