OIBIBIO; Warenhuis van de Nieuwe Tijd

De tarotkaartlezer, de leraar persoonlijke expressie, de ecologisch verantwoorde spijkerbroeken en het bier: in het nieuwe Amsterdamse "centrum voor persoonlijke groei, bewustwording en spiritualiteit'

Oibibio moet alles van kwaliteit zijn. “We zoeken hier naar synergie,ofwel: een plus een is drie.” New Age of New Reality?

Oibibio, Prins Hendrikkade 20-21, Amsterdam. Openingstijden Sauna 11u-24u, Horecagedeelte 9u-01u, vr en za tot 02u. Winkelgedeelte normale openingstijden. Inl 020-5539355.

Wie het Amsterdamse Centraal Station aan de zuidzijde uitkomt kan het niet missen. Het zogenaamde Mercurius Gebouw, gelegen tussen de Prins Hendrikkade en de Nieuwendijk, ziet eruit als een reusachtige W: drie torens met daartussen twee binnenhoven, opgetrokken in een classicistische stijl.

Hier wordt, ruim een jaar na de sluiting van het er vlakbij gelegen centrum De Kosmos, op 1 november een nieuw "centrum voor persoonlijke groei, bewustwording en spiritualiteit' geopend: Oibibio.

Het voormalige passage-gebouw uit 1883, met een oppervlakte van 4400 vierkante meter, bestond ooit uit een hotel, twintig winkels en een bierhal. In deze immense ruimte zijn nu een café te vinden, een vegetarisch restaurant, een dansvloer, schoonheidssalon, sauna en modderbaden. Men kan er aan yoga doen, een congres organiseren, maar ook therapieën en lezingen houden en bijwonen. Er komt een warenhuis dat zulke uiteenlopende zaken verkoopt als ecologisch verantwoorde spijkerbroeken, etherische oliën, boeken en video's.

Ronald Jan Heijn (33) en Heine Wind (30) zijn de initiatiefnemers en directeuren van Oibibio (de naam is een palindroom zonder verdere betekenis). “De kracht van het centrum ligt in de veelzijdigheid van het aanbod,” zeggen Heijn en Wind. “We zoeken hier naar synergie, ofwel "een plus een is drie'. De verschillende onderdelen van het bedrijf moeten elkaar inspireren. Je hoort hier bijvoorbeeld een lezing en meteen daarna kun je in de boekwinkel over dat onderwerp literatuur vinden. We kunnen hier iedereen op zijn eigen terrein aanspreken: degene die van lichamelijke dingen houdt kan naar een cursus oerdansen, en als iemand liever met het hoofd bezig is gaat hij naar een lezing.”

De beide directeuren studeerden bedrijfskunde aan Nijenrode. Sinds een jaar of veertien houden zij zich bezig met onderwerpen als reïncarnatie, astrologie en natuurgeneeswijzen. Heine Wind: “In de wereld waar wij vandaan komen, die van Nijenrode, zijn genoeg mensen geïnteresseerd in bijvoorbeeld yoga. Maar als ze dan belanden in een zweverige omgeving waar uitsluitend door vrijwilligers wordt gewerkt, kunnen ze zich daar niet mee identificeren. Het cultuurverschil is te groot. Wij willen laten zien dat je je ook met dit soort dingen kunt bezighouden op een manier die midden in de maatschappij staat. We presenteren ons aanbod in een comfortabele entourage. Zonder al te veel luxe maar met oog voor het detail.”

Na twee jaar verbouwen is de oude "transparante' sfeer van het gebouw zoveel mogelijk hersteld door het gebruik van glas en constructies van ijzer. Kunstenaars werden gevraagd voor decoraties en bij de renovatie gebruikte men natuurlijke materialen. Zo zijn de muren bewerkt met leem in plaats van gips. Leem heeft een "ademende', vochtregulerende werking en van zichzelf een zachte champagnekleur. De tafels, stoelen en bureaus zijn speciaal ontworpen in organische vormen. De ruimtes hebben zogenaamde "dataplinten' waar aansluitingen zitten voor alle denkbare communicatiemiddelen. Bij een van de therapie-kamers zijn de muren extra dik gemaakt voor het houden van schreeuw- en lachsessies en een andere heeft een aansluiting voor onderwatermassage.

Het sauna-gedeelte is op de vierde en vijfde etage. Vanuit de rustruimte is er zicht op het Centraal Station en een gedeelte van het IJ, en uit een ander raam ligt de Amsterdamse binnenstad aan je voeten.

De individuele houten bubbelbaden worden per keer met water gevuld opdat niemand in elkaars badwater hoeft te zitten. Het trappenhuis van het "natte' gedeelte is blauw geschilderd en versierd met plastische zeemeerminnen. In de massagekamer zijn de schilders nog bezig met het houtwerk. Ronald Jan Heijn vraagt zich bezorgd af of het olijfgroen van de balken wel

de optimaal harmonische werking zal hebben.

“De interesse voor de New Age-beweging zoals die zich de afgelopen twintig jaar presenteerde, is aan het afbrokkelen,” zegt Heijn. “Het past niet meer bij deze tijd. Wie wil er nog op een klapstoel in de achterkamer bezig zijn met zijn persoonlijke groei en bewustwording? Men heeft behoefte aan een professionele stijl.” Volgens hem past de naam New Age ook niet bij zijn onderneming. “Dat heeft zo'n anarchistische klank, alsof de tijd nu niet goed zou zijn. Wij zijn best tevreden met dit tijdperk; de new age van de bewustwording is er al. Misschien zou je het New Reality moeten noemen, waarbij de doelstellingen van de New Age-beweging, dus bewustwording en persoonlijke groei, worden verwezenlijkt op een manier die niet los staat van de samenleving.”

Dat het centrum in de volksmond toch wel zoiets als "New Age warenhuis' zal gaan heten, is volgens Wind niet te voorkomen. “Wij proberen zelf vast te houden aan het rijtje Bewustwording, Persoonlijke Groei en Spiritualiteit, in plaats van New Age. New Age is een vergaarbak geworden: wij willen het kaf scheiden van het koren. We zullen alles dat hier geboden wordt controleren op de kwaliteit en de inhoud, of het nou om de cursusleiders gaat of om het bier.

Van cursusleiders verwachten we bijvoorbeeld dat zij hun eigen vakgebied kunnen relativeren. Dat de tarotkaartlezer inziet dat die kaarten maar één manier zijn om ergens te komen. Dat het ook kan via acupunctuur of de I Ching. Het zijn uiteindelijk allemaal oertalen om antwoorden te krijgen op je levensvragen. Mensen die hun eigen werkwijze heilig verklaren, zijn hier niet welkom.''

Heijn: “We verzetten ons hier ook niet tegen het materiële. De mens is zowel spiritueel als materieel. Dat is bijvoorbeeld ook het verschil met de Flower Power, daar was alles op het onstoffelijke gericht en werd het zweverig. Wij besteden aandacht aan de combinatie van materie en geest. Net

zoals geld bij ons gewoon een rol speelt. Het hoeft allemaal niet vrijwillig en kosteloos; kwaliteit mag geld kosten. Geld is bovendien een vorm van energie, en maakt op die manier deel uit van de gesloten energiehuishouding van Oibibio.''

Oibibio zal in de visie van de directeuren dan ook pas geslaagd zijn als blijkt dat het bedrijf zichzelf kan bedruipen. Heijn: “Mensen moeten willen betalen voor wat wij hier te bieden hebben. Als we verlies lijden weten we dat we niet voldoen.”

In tegenstelling tot de onlangs gesloten Kosmos is Oibibio een particulier initiatief dat zonder subsidies zal functioneren. De verbouwingskosten, de exploitatie van het gebouw en de salarissen van de ongeveer twintig medewerkers wordt gefinancierd met een combinatie van geld van de bank en het eigen vermogen van Ronald Jan Heijn. De eerste twee maanden zijn een "try out'-periode en vanaf januari 1994 zullen alle ruimtes van het pand benut worden. Behalve het café, restaurant en het saunagedeelte, is dan ook de boekwinkel open en zullen de cursussen, therapieën en lezingen van start gaan.

Als cursussen staan voorlopig gepland een basiscursus astrologie, een yoga-opleiding van de gerenommeerde Hans Wesseling, Lessen in Geluk (een cursus positief denken), een workshop holistic pulsing (een massagemethode om de knelpunten in je constitutie te localiseren en op te lossen), Eenzaamheid Verlaten (ademhalingsoefeningen en meditatie met als uiteindelijke doel jezelf uit de eenzaamheid naar een gemeenschappelijke al-eenheid te leiden), en een workshop over soul seals, (waarbij de "blauwdrukken van de ziel' gebruikt worden om tot een bewustzijnsniveau van Eenheid te komen).

Maar de grootste uitdaging voor Oibibio ziet Heine Wind in het organiseren van lezingen en cursussen over maatschappelijke onderwerpen. “Want de cursus tai chi of astrologie komt toch wel vol. Dat hebben ze bovendien ergens anders ook al. Het zijn juist de in de samenleving geïntegreerde thema's waarmee we ons willen profileren. Bijvoorbeeld zo'n Peter de Lahaye die praat over de wereldeconomie vanuit astrologisch perspectief. Of een forum over van huis weggelopen kinderen, een workshop over journalistiek of iets met softdrugs als thema. Dat soort onverwachte onderwerpen, daar doen we het eigenlijk voor.”

De therapievormen die Oibibio zal brengen, moeten vooral worden gezien als aanvulling op de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Uiteindelijk wil het centrum ook een verwijsfunctie krijgen, waarbij men de cliënt die een alternatieve therapie wil volgen, kan helpen kiezen uit het omvangrijke aanbod. Heijn: “Dan zal bij een intake-gesprek misschien blijken dat je gebaat bent bij de holistic pulsor, met een bepaald soort yoga, of bij primal scream-therapie. Maar misschien blijkt dan ook wel dat je juist naar een reguliere psychotherapeut moet om te praten.”

Ronald Jan Heijn benadrukt dat de therapieën bij Oibibio niet uitsluitend bedoeld zijn voor mensen met problemen. Ze zijn ook vooral voor mensen die gezond zijn, die een nieuw perspectief zoeken, of die het gewoon interessant vinden om ergens over te komen praten. Zoals Heijn en Wind het formuleren: “Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.”

    • Hester Carvalho