Lalique gaat in parfums

De parfumflacons van Lalique gaan terug tot de Art-Nouveauperiode. Het zijn in de loop der jaren precieuze verzamelobjecten geworden. Nu heeft Cristal Lalique voor het eerst in zijn geschiedenis een eigen geur op de markt gebracht: Le Parfum Lalique. Verzamelaars kunnen hun collectie nu aanvullen met een bijzondere Lalique zonder een al te exorbitant bedrag te hoeven neertellen bij antiquair of veilinghuis.

Voor wie op zoek is naar een nieuw parfum kan Lalique een aanwinst zijn, maar voor verzamelaars van Lalique parfumflacons is de komst van dit parfum een gebeurtenis van geheel andere strekking. Het geurig goedje zit verpakt in een mondgeblazen kristallen flacon die is ontworpen door Marie-Claude Lalique, kleindochter van de wereldberoemde goudsmid-glasblazer René Lalique.

Sedert René Lalique in 1906 van de Parijse parfumeur François Coty opdracht kreeg een flacon te ontwerpen voor zijn parfums - een initiatief dat een revolutie teweegbracht in de parfumindustrie - hebben drie generaties Lalique schitterende parfumflacons ontworpen voor 's werelds meest illustere parfumhuizen: Coty, D'Orsay, Guerlain, Houbigant, Worth, Roger et Galet en Nina Ricci en allerlei eveneens prachtige flacons die werden verkocht onder de naam Lalique. De flacons van René Lalique, zijn zoon Marc en diens dochter Marie-Claude kenmerken op vele manieren de geest van de tijd waarin ze werden ontworpen. Wie ooit een flesje Worth met verschaalde inhoud uit de nalatenschap van grootmoeder achteloos op straat zette, zal zich die achteloosheid nog lang heugen.

Maar een inhaalmanoeuvre is nu binnen handbereik. De kristallen flacon met 40 ml parfum Lalique kost ƒ 1.050 en voor de genummerde kristallen flacon met 600 ml eau de toilette Lalique moet ƒ 4.250 gulden worden neergeteld. Bij de eau-de-toiletflacon zit een kristallen duplicaat van de waaiervormige stop aan een zijden koordje die als hanger kan worden gedragen. Op die manier kan de trotse eigenaar de buitenwereld kond doen van de bijzondere aanwinst die zelf natuurlijk achter slot en grendel blijft.

Beide flacons worden sinds vorige week in Nederland exclusief verkocht bij Metz & Co in Amsterdam. Van de twaalf grote eau-de-toiletflacons die Metz in huis haalde is er inmiddels al één verkocht. “De echte verzamelaar zal 'm nooit openmaken”, weet managing director en Lalique-verzamelaar G. Koolbergen te vertellen. “Dan heeft de flacon veel meer waarde.” Om die reden zal een verzamelaar ook de doos waarin de flacon is verpakt goed bewaren. Zo compleet mogelijk, dat is het streven. In tegenstelling tot wat eerder dit jaar werd aangekondigd door Lalique komt de grote flacon niet in een gelimiteerde genummerde uitgave. De flacons nummeren gewoon door en een laag nummer is natuurlijk meer waard in verzamelaarskringen. Het is dus zaak er snel bij te zijn.

Parfum Lalique vertegenwoordigt de twee aspecten van Lalique. Een mooie mondgeblazen kristallen flacon en, even belangrijk, een geur die in harmonie is met de bloemmotieven die de drie generaties Lalique creëerden. Het parfum verenigt de lievelingsgeuren van Marie-Claude Lalique: magnolia en pioen. In stijl met de traditie van haar voorgangers, die altijd de essentie van een parfum symbolisch vereeuwigden met een toepasselijk motief op de flacon, koos Marie-Claude voor opkruipend pioenblad dat is uitgeslepen in het gesatineerde kristal dat de transparante kern van de flacon omvat. Ook de gesatineerde waaiervormige stop is versierd met dit bladmotief.

Met de vervaardiging van één flacon zijn vier glasblazers gemoeid, een slijper en een polijster. De stop is bij de hals van de flacon gesealed met een stukje varkensblaas - dat beter afsluit dan plastic - en omwonden met gouddraad. Te mooi om open te maken en goed voor vele eeuwen. Wie alleen geïnteresseerd is in de geur van Lalique kan terecht bij de betere parfumeries in Nederland die de eau de toilette in diverse maten verkopen in een glazen flacon met nylon stop. Dezelfde geur en hetzelfde ontwerp flacon tegen andere prijzen, maar zonder die intense schittering van kristal.

De gedreven Lalique verzamelaar is voor 30 dollar per jaar natuurlijk lid van de Lalique Society of America (400 Veterans Blvd., Carlstadt, N.J, 07072) en daarmee automatisch geabonneerd op het kwartaalblad Lalique Magazine dat de lezers informeert over oud en nieuw Lalique in de breedste zin: veilingen, behaalde recordprijzen, exposities, previews, profiel van verzamelaars, Lalique collecties van musea, lancering van nieuwe artikelen en ontwerpen, brieven van lezers, etc.

Zo werden de lezers tijdig op de hoogte gesteld van de verschijning van de collection flacon 1994, de gelimiteerde uitgave van een kristallen herdenkingsflacon, ontworpen door Marie-Claude, ter gelegenheid van de eerste verjaardag van Le Parfum Lalique. De flacon 1994, gevuld met het parfum Lalique en met een voorstelling van de vier muzen, is de eerste in een geplande serie flacons met gelimiteerde uitgaven.

Ieder jaar een mooi nieuw object van dubbele Lalique signatuur, dat houdt de verzamelaar gelukkig. Over de prijs wordt niet gerept. Kopen is hier bijna een gunst. Een staaltje van perfecte merchandising want de kinderloze Marie-Claude heeft niet het eeuwige leven en een verzamelaar is a priori hebberig.

    • Florine Boucher