Beste Els

Ik heb mijn klassen uit jouw afdeling nu een aantal weken kunnen bekijken.

Puur natuur: alles wat groeit en bloeit en altijd weer boeit. Hier zijn enkele opmerkingen over opvallend exotische vogels.

Ik krijg pijn in mijn buik van Michel D. Hij is net zo donker, net zo gedrongen en net zo cholerisch als zijn broer waar ik drie jaar geleden ruzie mee had. Wat is er toch mis met die jongens? Ik denk dat ze plezier aan conflicten beleven. Beter: ze voelen zich pas thuis als er een conflict is. Ze vechten beter dan anderen door hun grote ervaring. Ik ben zelf een kruidje-roer-me-niet, dus ruzie is onvermijdelijk. Schrik niet als Michel binnenkort op je stoep staat.

Govert: deze lijs zou ik willen spalken. Vorig jaar hebben we dit beschaafd sprekende, gaaf geproportioneerde, ellendig stuk vreten met alle trucs uit het boekje laten overgaan. Wat stom! Ik kan me geen les herinneren, dat hij z'n huiswerk had. Dit schooljaar heeft hij me de eerste de tweede en de derde les geconditioneerd met drie onberispelijke smoezen op rij. Hij bespeelt me als een artiest. Ju zult zien dat hij slaagt, vreselijk. Hij is zo leep als een looien deur. Nee, dan Hans, het prototype van de modelleerling: aardig, rustig, opgewekt en voorkomend, maar hij zal zakken op zijn genen: te dom.

Weet je van Martijn V's knieën? Dat die jongen nog loopt! Dat die jongen nog lacht! Jaap E sport meer dan gezond voor een normaal mens. Kringen onder de ogen en blessures op komst. Verder is Harm B asthmatisch en alle anderen zien er ook gezond uit. Behalve Peter M. Je herkent hem onmiddellijk: een puisterig jongmens met weinig zelfvertrouwen. En terecht met zoveel inzicht! Aan het eind van iedere les staart hij me aan met een blik vol vertwijfeld onbegrip en verzoekt dan om een korte samenvatting. Maar je weet nooit. Twee jaar geleden schatte ik Jos van K nog slechter in. Op de sportdag zag ik hem een prachtige act als captain opvoeren. In elegant costuum met gekleurde paraplu vuurde hij gillend zwetende klasgenoten aan. Helemaal blij.

Met A3a ben ik nog in onderhandeling. Nee, ik geef het niet op. Hoogstwaarschijnlijk zitten daar toch ook aardige kinderen. De meiden zijn sterk overheersend in tal, lawaai en grootte. Bij het eerste proefwerk leden er vier aan hysterische hoofdpijn. Als ik gek doe, lachen ze. Ik kan toch niet steeds gek doen? (“Meneer, doe nog eens gek.”) Ken je de deurhanger? (Ik vergeet haar naam steeds, terwijl ik toch flink oefen. Bij ieder proefwerk heb ik de plattegrond voor me, maar drie Martijnen in één klas is teveel voor mijn leeftijd. Weten die ouders niks beters?) De deurhanger komt het lokaal haast niet in, alsof de vloer is bedekt met gesmolten teer, en zoekt steun bij de deurpost op het moment dat ik de laatste lettergreep van de les uitspreek.

De Hagenaar uit de vierde is een prachtexemplaar. Sommige Hagenaars zijn verhevigd Haags. Deze ook en hij zit pal voor m'n neus. Dat hij nog niet gedood is door de autochtonen komt waarschijnlijk door zijn stralende lach. Je moet hem eens vragen waar hij heeft gewoond. En laat hem dat spellen.

Er zijn weer een paar prachtige meisjes met een bit. Orthodentisten verwoesten de mooiste mensen.

PS 1 Michel D is al lessen lang vrolijk, zenuwslopend is dat.

PS 2 De deurhanger zegt mijn lessen op prijs te stellen.

PS 3 Puisterige Peter produceerde een ravissant werkje. Moraal: het uitzicht zegt niets van het inzicht.