Voorzitter vliegers wil nieuw onderzoek naar foto's El Al Boeing

DEN HAAG, 11 OKT. Een serie foto's waarop de rechter binnenmotor van de vorig jaar in de Bijlmermeer verongelukte El Al-Boeing zichtbaar schuin omhoog hangt moet alsnog worden beoordeeld door onafhankelijke deskundigen, vindt de voorzitter van de vereniging van Nederlandse verkeersvliegers B.Baksteen.

Hij acht de aanpak door de officiële vooronderzoeker ir. H.N. Wolleswinkel van de Rijksluchtvaartdienst onvoldoende nu duidelijk is geworden dat de foto's uitsluitend zijn voorgelegd aan technici van de direct betrokken Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing en de Israelische luchtvaartmaatschappij. “Daar kun je niet mee volstaan. Het is bovendien niet goed om hier geheimzinnig over te doen, we moeten precies weten wat er aan de hand was”, zegt Baksteen. Aangezien het vooronderzoek reeds is afgesloten, kan alleen de Raad voor de Luchtvaart na de openbare hoorzitting, donderdag, over die onafhankelijke toetsing nog een besluit nemen.

Dit weekeinde maakte RTL4 Nieuws foto's openbaar gemaakt waarop de landing te zien is van het El Al-vrachtvliegtuig op Schiphol, na een vlucht uit New York. De derde motor aan de rechter binnenkant staat volgens deskundigen teveel uit het lood, de stuwkracht heeft hem omhoog gedrukt.

De foto's zijn genomen door een vliegtuigspotter, een liefhebber die regelmatig het vliegverkeer op Schiphol gadeslaat langs de start- en landingsbaan. De hobbyist heeft zijn foto's vorig jaar overhandigd aan het onderzoeksteam van Wolleswinkel en kreeg het verzoek de zaak stil te houden. Kort na de Bijlmerramp werden echter ook al foto's getoond waarop de Boeing met een scheefhangende motor te zien was. De binnenmotor hing volgens experts toen teveel naar beneden.

Begin november 1992 kwamen zowel de vliegtuigfabrikant als de Amerikaanse National Transportation and Safety Board met de aanbeveling om met verfstrepen of plakband aan de buitenkant van de motorophanging aan te geven welke stand de motoren precies dienen te hebben. Onderhoudspersoneel, maar ook de (co-) piloot zou op deze manier uitwendig een eventueel mankement aan de veiligheidsbouten binnenin dan onmiddellijk kunnen waarnemen. Een gebroken of verschoven fuse-pin kan de oorzaak zijn van een defect in de motorophanging. Volgens verkeersvlieger Baksteen zijn de strepen inmiddels aangebracht.