Eurotunnel wil nog eens 2,7 miljard gulden

ROTTERDAM, 11 OKT. Eurotunnel, de onderneming die de oeververbinding tussen Frankrijk en Engeland zal exploiteren, heeft op korte termijn een bedrag van 965 miljoen pond (2,66 miljard gulden) nodig, wil de tunnel volgend jaar maart kunnen opengaan.

Dat heeft Eurotunnel vanmorgen bij de publicatie van de halfjaarresultaten bekendgemaakt. Hiermee komt de raming van de totale kosten van de tunnel uit op 10 miljard pond (27,6 miljard gulden). Dat komt neer op een ruime verdubbeling van de oorspronkelijke begroting die uitging van 4,87 miljard pond.

Bestuursvoorzitter Sir Alastair Morton zei maandag dat hij een deel van de benodigde middelen hoopt binnen te halen met een aandelenuitgifte. Hoeveel Eurotunnel nog nodig zal hebben tot 1998, wanneer de onderming quitte hoopt te draaien, kon hij niet voorspellen. Het bedrag hangt onder meer af van de uitkomst van het geschil dat Eurotunnel heeft met de in Trans Manche Link (TML) verenigde Franse en Britse hoofdaannemers over de uit de hand gelopen bouwkosten en de vertraging bij de aanleg. Ook spelen de ontwikkeling van de inkomsten en de rentestand een rol.

De tunnel gaat op 7 maart 1994, een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was, open voor vrachtverkeer. De officiële opening door de Franse president Mitterrand en de Britse koningin Elizabeth staat voor 6 mei op het programma. De Britse, Franse en Belgische spoorwegen starten met passagierstreinen pas eind juni. Aanvankeljk zouden zij eveneens in mei beginnen.

Vooral door dit uitstel heeft Eurotunnel de raming van de inkomsten volgend jaar met 45 miljoen pond (123 miljoen gulden) naar beneden moeten bijstellen tot 224 miljoen pond (618 miljoen gulden). Bij de publicatie van het jaarrapport begin dit jaar ging de onderneming nog uit van een resultaat in 1994 van 269 miljoen pond. De prognose voor 1995 en 1996 valt respectievelijk 32 miljoen pond (88 miljoen gulden) en 18 miljoen pond (50 miljoen gulden) lager uit.