Bioscoop derft inkomen bij verdwijnen tabaksreclame

ROTTERDAM, 9 OKT. Bioscoopexploitanten verliezen 25 tot 30 procent van hun reclame-inkomsten wanneer vanaf 1996 een verbod op tabaksreclame in bioscopen geldt. Staatssecretaris Simons (volksgezondheid) maakte woensdag tijdens de Europese week tegen kanker bekend dat hij met de tabaksindustrie een convenant sluit waarin reclame voor tabaksartikelen uit de bioscoop wordt geweerd. De tabaksindustrie is de grootste adverteerder in bioscoopreclame.

Reclame-inkomsten maken een belangrijk deel uit (zo'n tien procent) van de totale inkomsten van bioscopen.

Bioscoopexploitanten en reclame-bemiddelaars zijn niet bij de besprekingen betrokken geweest. Volgens Paul Len, algemeen directeur van Cloeck en Moedigh bioscoopreclame bv, is het convenant "op emotionele gronden' gesloten. “Ik trek het gezondheidsapect niet in twijfel, maar als men vindt dat de bioscoop invloed heeft, kan men de doelgroep beter benaderen met voorlichtingsfilms over de gevaren van roken. Het effect van deze maatregel is volgens mij nihil. In speelfilms wordt immers ook gerookt. Het verbod wordt niet met cijfers en onderzoek onderbouwd.” Cloeck en Moedigh verkoopt doekreclame en distribueert reclamefilms voor bioscopen.

Het verlies aan inkomsten is volgens directeur Jan van Dommelen van Jogchem's Theaters nauwelijks op te vangen. Hij hoopt op een verhoogde belangstelling van frisdrankleveranciers. De vier grote bioscoopconcerns MGM, Jogchem's Theaters, Minerva en Wolff brachten eerder al de totale reclametijd terug tot tien minuten per voorstelling. In middagvoorstellingen komt tabaksreclame niet meer voor.