Betuwelijn bijna twee miljard gulden duurder

TIEL, 9 OKT. De aanleg van de Betuwelijn zal meer gaan kosten dan de 6,2 miljard gulden die minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) heeft begroot. Een meerderheid van de Tweede Kamercommissie van verkeer en waterstaat houdt al rekening met een stijging van 1,5 tot 2 miljard.

“De begrote 6,2 miljard is allang achterhaald”, zei Tweede Kamerlid F. Castricum (PvdA) gisteren tijdens een bijeenkomst in Tiel. De Tweede Kamercommissie heeft de afgelopen twee dagen het beoogde tracé van de Betuwelijn bekeken. Na Barendrecht afgelopen donderdag was gisteren Tiel aan de beurt.

Hoeveel duurder de Betuwelijn zal worden is nog niet duidelijk. VVD-Kamerlid J.D. Blauw verwacht dat de veranderingen 1 miljard extra zullen kosten. Kamerlid F. Leers (CDA) wil geen bedrag noemen, maar, “Er zijn een aantal knelpunten zoals bij Barendrecht en Zevenaar die moeten worden aangepast”. Ook Castricum noemde deze als twee van de belangrijkste knelpunten.

De voorzitter van het gebundeld overleg, waarin 17 Gelderse gemeenten zijn vertegenwoordigd, milieugedeputeerde J. de Bondt, sprak nogmaals zijn hoop uit dat Betuwelijn geheel onder de grond wordt aangelegd. Hij kondigde aan binnen drie weken naar buiten te komen met een offerte van een “aantal grote, internationale bedrijven”, waaruit blijkt dat de nieuwe spoorlijn geheel in tunnels kan worden aangelegd voor ongeveer 8 miljard gulden. Volgens De Bondt zijn dit “harde cijfers” over de kosten van conventionele boormethodes en “geen boterzachte berekeningen”, waar de stuurgroep Van Engelshoven mee naar buiten is gekomen. De stuurgroep heeft alternatieve plannen voor de aanleg van de Betuwelijn beoordeeld op hun technische en financiële merites. Volgens deze berekeningen zou ondergrondse aanleg tussen de 12 en 15 niljard gulden kosten.

De PvdA en de VVD hebben al eerder gezegd dat een tunnel meer geld mag kosten. De PvdA spreekt van een verhoging van 25 procent, ruim 1,5 miljard gulden en de VVD heeft er zelfs 2,5 miljard voor over. Ook D66 zei gisteren 8 miljard geen probleem te vinden voor een ondergrondse Betuwe-route.