Mustang begint aan zoveelste nieuwe leven

Fords succesvolle Mustang begint voor de zoveelste keer aan een nieuw leven. Deze week presenteerde de autofabrikant zijn geheel vernieuwde Mustang, die over twee maanden bij de dealer te koop is. Het is de vierde face-lift die de Mustang ondergaat.

Dat de Mustang als naam wordt gehandhaafd is een zwaktebod, maar Ford heeft geen scrupules. Van de diverse Mustangs zijn er al 6,1 miljoen verkocht en het was mede op verzoek van fans en vaste klanten dat er een nieuwe model kwam. De eerste nieuwe Mustang rolde van de band op dezelfde dag dat Ford een nieuwe topman, Alexander Trotman, aan het publiek voorstelde. De Mustang is de eerste van veertien nieuwe produkten in de komende twee jaar, aldus Ford.

Ford geneert zich er in een begeleidend persbericht niet voor dat nostalgie “de sleutel is tot de uitstraling van nieuwe Mustang”. Het autobedrijf uit Dearborn (Michigan) verwacht dat de auto aanslaat bij eigenaren van een ouder model en bij jong en oud. “Er was geen typische Mustang-koper in 1964 toen het originele model uitkwam. Het was bij iedereen een succes. Wij rekenen erop dat enthousiasme weer te kunnen opwekken”, aldus vice-president Ross H. Roberts.

De oorspronkelijke Mustang werd ontwikkeld door Lee Iacocca, later topman van Chrysler, die destijds een van de runners-up bij Ford was. De eerste Mustang was helemaal zijn project. In zijn autobiografie vertelt hij met enthousiasme dat het de mooiste tijd van zijn leven was. De Mustang heette eigenlijk Torino, maar omdat Henry Ford II net in scheiding lag en een Italiaanse vriendin had, was Ford bang voor ongewenst roddel die de naam Torino zou geven, vandaar dat het Mustang werd.

Meteen na het begin van de verkoop, op 17 april 1964, werden Ford-dealers bestormd door klanten. In de eerste 12 maanden gingen er 417.000 over de toonbank en in maart 1966 waren er al een miljoen Mustangs verkocht. Binnen enkele maanden waren er overal Mustang-clubs gevormd. Vandaag de dag zijn er Ford Mustang-clubs in zestien landen over de hele wereld. In de VS zijn er 81 clubs in meer dan dertig staten. Bovendien zijn er zes Mustang-tijdschriften.

De Mustang is in 1970, 1974 en 1979 vernieuwd. Tussendoor ontwikkelde Ford nieuwe varianten en modellen. De Mustang 1994 is in een recordtijd van 35 maanden ontwikkeld en geproduceerd. De kosten van ontwikkeling en verbouwing van een fabriek bedroegen bij elkaar 700 miljoen dollar. De eerste Mustang kostte destijds 2.368 dollar. Als je volgens Ford rekening houdt met inflatie en de verplichte 3.000 dollar aan veiligheidsattributen is de huidige Mustang in feite goedkoper dan toen. Het 1994-model met standaard 6 cilinders in V is vanaf 9 december verkrijgbaar voor de adviesprijs van 13.365 dollar (ongeveer 24.000 gulden). Het zwaardere V-8-model begint bij 17.280 dollar.

De Mustang kan nooit meer zijn eigen succes evenaren. Ford probeert er nog zoveel mogelijk uit te wringen, maar de wagen zal zich moeten bewijzen op een fel concurrerende markt. Het bedrijf wilde een wagen die niet Europees of Japans oogde, maar echt Amerikaans. Het nieuwe Mustangmodel is sportief, maar past qua vormgeving in het rijtje Dodge Stealth (Chrysler), Opel Calibra (General Motors), Mitsubishi 3000 GT en de eigen Ford Probe.