Een tweede Barneys in New York; Waar klanten in aantrekkelijkheid wedijveren met de kleding

Barneys New York. Madison Avenue bij Sixty-first Street, ma t/m vr 10-20u, za 10-19u, zo 12-18u. Inl 09-12128268900.

De spraakmakendste opening aan het begin van het New Yorkse culturele seizoen betrof niet een Broadwayspektakel maar de tweede vestiging van het modewarenhuis Barneys, uptown, op Madison Avenue en 61st Street. Gezien worden met Barneys zwarte papieren tas met witte letters gaf in september net zoveel status als gezien worden met een Matisse-tas van het Museum of Modern Art een jaar geleden.

Het gloednieuwe, negen verdiepingen tellende gebouw (kosten $ 100 miljoen) is hier het eerste nieuwe warenhuis sinds de Depressie, eind jaren twintig, begin jaren dertig. Er wordt een barrière mee doorbroken, tussen uptown (minder jong, conservatief, bereid veel geld uit te geven) en downtown (jonger, trendy, artistiekerig). De vestiging downtown op 7th Avenue en 17th Street, gesticht in 1923 door Barney Pressman als een kleine herenzaak, is al lang een begrip. Mede dankzij Barneys behoren mannen in New York tot de best geklede ter wereld.

De stijl van Barneys is Europees: waar de Amerikaanse smaak neigt naar frutsels en overdrijving is het devies van de familie Pressman: eenvoud is het kenmerk van ware beschaving. Dit geldt voor zowel inrichting als kleding. Het blijkt ook uit de lokalisering van de parfumafdeling àchterin de parterre. De klant wordt niet, zoals elders, meteen bij binnenkomst platgespoten.

In het interieur heerst evenwicht als in een Japanse tuin. Vanaf iedere roltrap is een hele verdieping te overzien. Rekken met kleding, uitstalkasten en een prettig groot formaat spiegels staan in strakke rechte hoeken opgesteld. Pas als men de hebberigheid even kan vergeten in dit lekkerland voor mooie strakke jasjes, pakken en jurken, en speciaal op het interieur gaat letten, valt de luxe op, de rijkdom aan details. Wie niet geïnteresseerd is in een minuscuul zwart gebreid hansopje van Azzedine Alaia ($ 945, vierde verdieping), heeft misschien wel oog voor het rek waaraan het hangt. Het is ingelegd met platgeslagen flessedoppen.

Opvallend is het gebrek aan kleur, zowel in het interieur als de kleding. Zwart, bruinen, donkerblauwen en grijzen overheersen zodanig dat een oranje met groen coltruitje van Issey Miyake ($ 565 derde verdieping mannen) eruit knalt als een voetzoeker op zondagmorgen.

Wonderlijk is dat de mannen- en vrouwenafdelingen, behalve op de begane grond, streng van elkaar gescheiden zijn, met ieder een eigen stelsel van roltrappen. Om zo ook heteroseksuele mannen gelegenheid te geven zonder gêne te tutten over stofjes en snit? Eenvoud geldt niet voor de prijzen. Er zijn pakken en jasjes voor mannen van alle belangrijke ontwerpers (op de tweede verdieping is de grootste Armani afdeling ter wereld) van $ 795 tot $ 2500. Een krijtstreep-pak voor jongetjes vanaf zeven jaar (een aparte afdeling op de achtste verdieping, waar alleen al drieduizend variaties hangen) kost $ 325. De best buy is Barneys eigen label, vaak gemaakt door dezelfde fabrieken als de designer labels en stukken goedkoper (vanaf $ 495).

Vrouwenkleding, bij de oude Barneys pas verkocht sinds 1976, vormt nu ruim de helft van de omzet. Leren bustiers ($ 1250) of kopieën van Givenchy's Haute Couture-ontwerpen uit de laatste veertig jaar ($ 2500-$ 5600) op de derde en vierde verdieping zijn esthetisch enerverend. Maar echte opwinding komt pas hoger in het gebouw, waar de prijzen lager liggen. Wie bereid is $ 300 neer te leggen voor dat ene jasje waar je nog jarenlang plezier van hoopt te hebben, kan hier ruimschoots terecht.

De zevende verdieping, de CO/OP, is de leukste, want hier hangt kleding van jonge experimentele ontwerpers. Vaak geestig zoals het werk van de deconstructualisten (met loshangende lappen en draden, en naden aan de buitenkant). De prijzen zijn er zeer bescheiden voor New York. Een grunge-achtig jurkje van geruite kamerjassenstof kost er $ 84; een zwart fluwelen maxi-jurk met boothals van Betsey Johnson $ 148; een flanellen overhemd met een patroon van aankleedpoppen of - verbazend politically incorrecte - negertjes en cactusjes, $ 78. Loop tenminste weg met de funky alpinopet voor ƒ 72, met aangeknipte vilten puntranden, die lijkt op een verlepte zonnebloem.

Barneys is voor kleding wat Dean & Delucca, de befaamde delicatessenwinkel in SoHo, is voor groente: de klanten concurreren er in aantrekkelijkheid met de waar. Je loopt er in het gezelschap van net uit Miami Beach teruggekeerde fotomodellen, de prachtig geconserveerde oudere vrouwen die zo typerend zijn voor uptown; en keurige, belangrijke, beroemde of beeldschone mannen. Een bezoek aan het nieuwe Barneys stelt je wel voor een dilemma: eigenlijk moet je al door Barneys gekleed zijn voordat je er binnengaat.

    • Reineke Hollander