Danser Glenn Edgerton benoemd tot artistiek leider Nederlands Dans Theater; "Onderhandelen kost me geen moeite'

De danser Glenn Edgerton (Texas, Amerika, 1960) wordt in november volgend jaar de nieuwe artistiek leider van het Nederlands Dans Theater 1. Jiri Kylian blijft aan als artistiek directeur. “Kylian is het Nederlands Dans Theater. Het peil van de dansers grenst aan de perfectie.”

DEN HAAG, 7 OKT. Zijn ontslagaanvrage pakte uit als een sollicitatie. Toen danser Glenn Edgerton van het Nederlands Dans Theater onlangs te kennen gaf te willen stoppen met dansen, vroeg Jiri Kyliàn hem de artistieke leiding van hem over te nemen. Dat klinkt ondubbelzinniger dan de werkelijkheid is. Het Nederlands Dans Theater bestaat uit drie groepen: NDT 3, voor oudere dansers, geleid door Gérard Lematre, NDT 2, de juniorengroep, geleid door Gerald Tibbs en NDT 1, het oorspronkelijke gezelschap, tot op heden geleid door Kyliàn zelf. Edgerton wordt nu artistiek leider van NDT 1, maar Kyliàn blijft aan als "artistiek directeur' van het hele gezelschap. De bedoeling is, dat beslissingen "in goed overleg' tussen directeur en leider genomen gaan worden, zoals dat nu ook gebeurt bij NDT 2 en 3.

“Kyliàn is het Nederlands Dans Theater”, zegt Glenn Edgerton (33), “dit is zijn thuis. Ik volg dan ook niemand op, dit is een nieuwe functie. Ik heb er geen moeite mee te moeten onderhandelen”. Na een spoedcursus Nederlands bij "de nonnen in Vucht' beginnen de eerste onderhandelingen al, over Edgertons verantwoordelijkheid en bevoegdheden. Omdat Kyliàn op dit moment Stepping Stones instudeert bij het Ballet van Genève, is daar nog nauwelijks over gepraat. Edgerton neemt aan dat zijn taak dezelfde zal zijn als die van de leiders van NDT 2 en 3. Hij zal zich naar alle waarschijnlijkheid bezig gaan houden met de samenstelling van het repertoire, met de training van de dansers, het personeelsbeleid en met organisatorische en administratieve kant van het leiderschap.

Toen zijn vrouw Sabine Kupferberg enkele jaren geleden stopte met dansen bij NDT 1, kondigde Kyliàn aan op te stappen. Hij kwam terug op dat besluit, toen NDT 3 werd opgericht en Kupferberg daar emplooi vond. Nu wil hij toch meer tijd hebben om te choreograferen, bij het NDT en elders, in het buitenland.

Bij een klassieker gezelschap dan het NDT had Edgerton een "danseur noble' geweest kunnen zijn. Bij het Newyorkse gezelschap van de onlangs overleden Robert Joffry danste hij elf jaar lang veel leidende rollen en hij was daar en bij het NDT, waarnaar hij vier jaar geleden overstapte, in veel Kyliàn-balletten te zien. Dit jaar danst hij nog in Stepping Stones en Paul Lightfoots Seconds. Als artistiek leider zal hij geen choreografieën maken. “Ik heb altijd gezegd, dat ik daar tijd voor nodig had. Maar als ik het werkelijk gewild had, had ik die tijd gevonden. Het is mijn ambitie niet. Mijn stiel is het dansen zelf en hoewel ik er nu mee stop, zal dat in principe niet veranderen. Als danser heb ik alleen naar mijn gevoel alles gedaan wat ik wilde. Ik was van plan naar Amerika terug te gaan en zelf een gezelschap te beginnen, in Los Angeles bij voorbeeld, want daar is veel geld en geen dansgezelschap. Kyliàns verzoek was dus een ideale speling van het lot.

“Ik ben niet van plan het artistieke beleid ingrijpend te veranderen. Dit gezelschap is experimenteel en vernieuwend en het peil van de dansers grenst aan de perfectie. Het is daardoor in mijn ogen uniek en het beste gezelschap ter wereld. Naast de choreografen die al voor ons werken, zal ik onbekend talent aantrekken, op voorwaarde dat het werkelijk talent is. Nieuwe impulsen zijn goed voor de groep. Werk van Graham, van Bill T. Jones en van Mark Morris komt ook in aanmerking. Balanchine weer niet, die is te klassiek voor ons en past beter bij Het Nationale Ballet. Mijn grote droom is Pina Bausch ooit zover te krijgen speciaal voor ons werk te maken. Maar dat heeft Kyliàn geloof ik al wel geprobeerd. Het is dus de vraag of het mij zal lukken.”