Defensie kiest 17 Franse heli's en zes uit de VS

DEN HAAG, 6 OKT. Het ministerie van defensie wil behalve zeventien Cougar-transporthelikopters van het Frans-Duitse bedrijf Eurocopter, zes nieuwe Chinooks bij de Amerikaanse firma Boeing bestellen.

Met de orders is respectievelijk 418 en 364 miljoen gulden gemoeid. Dat schrijft staatssecretaris Frinking (defensie) vandaag in een brief aan de Tweede en Eerste Kamer. Zijn voorkeur voor de Cougar Mk2-heli's boven de Black Hawk (van de Amerikaanse firma Sikorsky) was vorige week al bekend geworden.

Defensie heeft een combinatie van twaalf of dertien zware en zeventien lichtere transportheli's nodig. Daarom zijn eerder zeven zware Chinooks overgenomen van Canada. Volgend jaar worden gevechtshelikopters besteld, die evenals de transporthelikopters bedoeld zijn voor de luchtmobiele brigade.

Hoewel vanuit operationeel oogpunt de Black Hawk van Sikorsky een lichte voorkeur geniet, zijn de verschillen tussen de Black Hawk en de Cougar in dit opzicht zo beperkt dat dit geen doorslaggevende rol heeft gespeeld, aldus Frinking. Zo kan de Black Hawk 21 procent meer gewicht vervoeren, maar heeft de Cougar een 34 procent grotere laadvloer waardoor meer personen kunnen worden vervoerd. Er zijn kleine verschillen op het gebied van de kwetsbaarheid (in het voordeel van de Black Hawk), maar beide helikopters voldoen aan de gestelde eisen. Beide zijn of worden voorzien van een dubbel brandstofsysteem. De Cougar maakt meer geluid bij het opstijgen dan de Black Hawk maar bij het overvliegen juist iets minder. De Cougar verbruikt ook minder brandstof.

Het ministerie van economische zaken is met Eurocopter en Sikorsky 120 procent compensatie van de contractwaarde overeengekomen. EZ heeft een voorkeur voor de voorstellen van Eurocopter, omdat dit pakket een hoger technologisch niveau en een meer permanent karakter heeft en meer zekerheid biedt, aldus Frinking. Eurocopter heeft voorstellen ingediend die onder meer Fokker, DAF Special Products en HSA betreffen. De compensatievoorstellen van Sikorsky betreffen onder meer Fokker, DAF Special Products en Philips. In hoeverre bij de keuze een rol speelt dat Eurocopter onderdeel is van de Duitse vliegtuigbouwer Dasa, evenals Fokker, vermeldt Frinking niet. Wel dat de keuze voor de Cougar ook in het streven van de regering past “een bijdrage te leveren aan de Europese defensie-industriële basis”. De keus voor de Cougar draagt ook bij tot de ontwikkeling van een Europese defensie-identiteit.