"Volkswagen wil Seat ontmantelen'

MADRID, 4 OKT. Volkswagen is van plan zijn Spaanse dochteronderneming Seat te ontmantelen en slechts als filiaal te laten voortbestaan. De merknaam blijft voorlopig gehandhaafd, maar de ontwerpafdeling, de financiële leiding en de inkoop worden naar Duitsland overgebracht.

Dit hebben vertegenwoordigers van de Spaanse overheid en de vakbonden de afgelopen dagen begrepen uit gesprekken in het VW-hoofdkwartier in Wolfsburg. Een woordvoerder van VW wilde geen commentaar geven op de berichten. Eerder werd al duidelijk dat VW een grote fabriek nabij de haven van Barcelona geheel wil sluiten. Hiermee gaan ten minste achtduizend banen verloren.

De regering in Madrid uitte het afgelopen weekeinde kritiek op de harde maatregelen die de Duitsers willen doorvoeren. Een woordvoerder van het kabinet wees erop dat Seat in 1986 op kosten van de schatkist is gesaneerd zodat het schuldenvrij aan Volkswagen kon worden overgedragen.

VW-topman Ferdinand Piëch komt later deze week naar de Spaanse hoofdstad om in gesprekken met minister van industrie Eguiagaray en vice-premier Serra zijn plannen toe te lichten. Hij heeft echter al op voorhand laten weten dat hij niet bereid is tot nieuwe investeringen. De tekorten van Seat zullen geheel door de opheffing of afstoting van bedrijfsonderdelen moeten worden goedgemaakt. Zo moet een Seat-fabriek in Pamplona aan Volkswagen worden verkocht. Volgens Serra staat daar echter tegenover dat VW heeft beloofd zich niet geheel uit Spanje terug te trekken. Hoewel de concernstrategie de laatste jaren vooral op Oost-Europa lijkt te zijn gericht, wijzen waarnemers erop dat de Seat-fabriek in Martorell pas in februari in gebruik is genomen en dat VW een nieuwe vestiging met vierduizend werknemers in Portugal aan het bouwen is.

Seat zal dit jaar een onverwacht groot verlies lijden van naar schatting honderd miljard peseta (1,4 miljard gulden). In 1992 werd een negatief resultaat geboekt van nog slechts twaalf miljard peseta. Volgens woordvoerders van zowel Seat als VW is het snelle oplopen van de verliezen vooral te wijten aan de drie opeenvolgende devaluaties van de peseta. In het buitenland aangeschafte onderdelen en van het moederconcern in D-marken geleend geld werden hierdoor zo'n 28 procent duurder. Daarbij zakte de automarkt in Spanje nog iets dieper in dan in de rest van Europa.

Vrijwel alle schulden van Seat, dat op dit moment technisch gesproken failliet is, zijn aan het moederconcern. De Spaanse directie heeft in 1991 gevraagd om deze leningen in D-marken tegen een koersdaling te mogen verzekeren, aangezien zij de peseta als overgewaardeerd beschouwde. Dit verzoek is echter door de concernleiding afgewezen. De dure Spaanse munt maakte het volgens de top in Wolfsburg destijds juist ook wenselijk om veel onderdelen uit Duitsland te betrekken.

Vorige week werd de president-directeur van Seat tot opstappen gedwongen, nadat een door hem ingediend reddingsplan voor de fabriek in Barcelona was afgewezen. Men neemt aan dat hij zal worden opgevolgd door een vertrouweling van Volkswagens omstreden sterke man Lopez de Ariortua of door "Superlopez' zelf.