Lufthansa vormt alliantie met United Airlines

ROTTERDAM, 4 OKT. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft vanmorgen officieel bekendgemaakt dat zij gaat samenwerken met United Airlines, sinds kort de grootste luchtvaartmaatschappij in de Verenigde Staten.

Lufthansa-president Jürgen Weber en United-topman Stephan Wolff ondertekenden vanmorgen in Frankfurt een samenwerkingsovereenkomst die voorziet in "code-sharing'. Lufthansa en United combineren op die manier hun diensten op de Noordatlantische route onder één vluchtnummer. Verder gaan de twee maatschappijen hun frequent-flyer-programma's in elkaar schuiven en zullen grondinstallaties van beide maatschappijen gezamenlijk worden benut. De nieuwe afspraken worden van kracht met ingang van de winterdienstregeling.

De luchtvaartalliantie is van puur commerciële aard en komt voort uit het "open skies' verdrag dat de regeringen van beide landen tien dagen geleden sloten. Dat akkoord geeft maatschappijen uit beide landen vrijelijk toegang tot elkaars luchthavens. Nederland en de VS tekenden vorige zomer al een soortgelijke overeenkomst.

Lufthansa en United nemen voorlopig geen belang in elkaars aandelenkapitaal. Daarmee verschilt de overeenkomst met soortgelijke akkoorden tussen de KLM en Northwest Airlines en British Airways (BA) en USAir. Zowel de KLM als BA houden een belang in hun Amerikaanse partner. De overeenkomst tussen Lufthansa en United, waarvan details vorige week vrijdag al uitlekten, moet voor goedkeuring nog worden voorgelegd aan de Duitse en Amerikaanse regeringen.

De alliantie - in de Duitse pers aangeduid als "hulp' en niet als "redding' van het zieltogende Lufthansa - komt voor de Duitse maatschappij op een cruciaal moment. Lufthansa is de afgelopen jaren diep in de rode cijfers terechtgekomen. Zij had door een oude luchtvaartovereenkomst veel last van Amerikaanse concurrentie op de Duitse luchthavens. Het nieuwe "open skies'-akkoord heeft aan die situatie een eind gemaakt. Volgens Lufthansa-topman Weber vormen de Duits-Amerikaanse luchtvaartovereenkomst en het akkoord met United Airlines “belangrijke voorwaarden voor een snelle privatisering van Lufthansa”. De Duitse maatschappij is nu nog voor 51,4 procent in handen van de staat. United-topman Stephen Wolf zei vanmorgen dat zijn maatschappij na de privatisering “mogelijk” een belang in Lufthansa neemt. De Duitse staat wil haar aandelen in Lufthansa wellicht al volgend jaar verkopen.

Ook United (548 toestellen) lijdt op dit moment onder de wereldwijde crisis in de luchtvaart. Het moederconcern van United Airlines, UAL Corporation, leed vorig jaar een recordverlies van 957 miljoen dollar op een omzet van 12,9 miljard dollar. Het verlies van Lufthansa (315 toestellen) bedroeg vorig jaar 391 miljoen mark bij een omzet van 15 miljard mark. Bij United werken op dit moment circa 81.000 mensen, bij Lufthansa circa 60.000.